Vznikl moderní newsroom, který právě dnes přechází do plného provozu.
"Jde o největší operaci svého druhu v Česku. Stěhování se bezprostředně dotklo více než 120 lidí. Změna stylu práce, který s sebou novinka přináší, se týká 360 lidí," říká šéfredaktor MF DNES Robert Čásenský. Právě tolik zaměstnanců pracuje v MF DNES a iDNES.cz, včetně jejich regionálních redakcí.
Informace plynou lépe
V čem tato změna spočívá? Novináři z příslušných rubrik deníku a on-line zpravodajství sedí vedle sebe: sportovní rubrika novin se sportovní rubrikou webu, kultura s kulturou, reportérské oddělení deníku s on-line zpravodajstvím iDNES.cz.
Umožňuje to plynulejší tok informací. "Když například reportér deníku získá informaci, že odstoupil ministr nebo byl jmenován nový trenér fotbalové reprezentace, musí ji okamžitě zveřejnit on-line, " vysvětluje zástupce šéfredaktora MF DNES Michal Musil.
Čtenáři mají v deníku i na serveru dostat nové a původní informace.
"Chceme, aby čtenáři k získání přehledu o všech událostech doma i ve světě plně stačilo to, že se přes den podívá na iDNES.cz a ráno si přečte deník MF DNES. Neboli aby nepotřeboval sledovat žádná jiná média," říká Michal Hanák, šéfredaktor portálu iDNES.cz.
Zážitek z novin zůstane
Na internetu najdou čtenáři nejen všechny informace, jejichž zveřejnění nesnese odkladu, ale také upozornění na to, co další den přinese deník. V tištěné MF DNES budou nadále zveřejňovány exkluzivní informace, výsledky pátrání novinářů, články, které informují a do hloubky rozebírají o událostech předchozího dne a také rozsáhlé speciální či servisní přílohy.
"Zkrátka, zpravodajství a publicistika v deníku budou nadále přinášet čtenářům zážitek z četby tištěných novin, který je jiný než při čtení on-line zpravodajství na monitoru počítače," říká Musil.
Úzká spolupráce internetové a tištěné verze novin je trendem v mnoha amerických i evropských titulech. Důvodem je vyšší zájem o internetové zpravodajství mezi čtenáři, zvláště mladými.
The Daily Telegraph ohromil
Společnou on-line a tištěnou redakci má americký The New York Times, silnou internetovou stránku britský The Guardian, spojenou redakci využívá i německý Die Rheinische Post.
"Inspiraci jsme získali při návštěvě Guardianu, Rheinische Post i slovenského SME. Ale nejvíc na nás zapůsobila obří hala v nejprodávanějším seriózním britském deníku The Daily Telegraph," říká Hanák.
V redakci, která se rozkládá na stovkách metrů čtverečních, píší, telefonují a pobíhají stovky novinářů a novinářek. Nad tím vším svítí obrazovky s různými zpravodajskými televizními stanicemi a zpravodajskými weby.
"Také v našem newsroomu jsou velké obrazovky, z nich se například pozná, co čtenáři v tu chvíli nejvíce čtou na iDNES.cz, co je nejvíce zajímá," dodává Hanák.
Tato informace se hodí pro plánování, co má v novinách dostat jaký prostor. Existuje ovšem i jiný příklad z Telegraphu – někteří zaměstnanci se proti novým změnám bouřili.
The Daily Telegraph podívejte se, jak pracují Britové |
"Takovéhle změny se nikde neprosazují lehko, v detailech se můžete mýlit, ale já jsem přesvědčen, že celkově je to naprosto správná cesta," říká Musil.
Chyby vysvětlí redakční blog
Součástí změn je i redakční blog iDNES.cz, který bude spuštěn zítra a jehož prostřednictvím bude redakce pravidelně komunikovat se čtenáři.
Opět inspirováno příklady z Británie, třeba z BBC, se v něm bude popisovat to, jak vypadá zákulisí chodu redakce, dokonce i to, jak vznikají některé chyby.
"Každý chybuje – nezastírám - někdy chybují i noviny. Chybují ovšem i slovutní kritici médií: mnozí to ovšem ve své nadutosti nikdy neuznají a – na rozdíl od tohoto blogu – nikdy neřeknou, jak se k nějaké chybě dopracovali," říká Musil.