Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Generál nebe František Peřina

  0:01
Vážně, já jsem měl válku rád, začal náš rozhovor generálporučík František Peřina. "Mně válka připomínala honitbu a tu mám taky rád. Zuřivě jsem chtěl válčit, protože jsem k tomu měl důvod. Moje země byla okupovaná a já jsem doma nechal osm nejbližších příbuzných včetně své ženy."Který z těchto lidí podle vás nejvíc prospěl České republice?

Celou válku jsem o nich nic nevěděl a spíš jsem si myslel, že je zavřeli. Vytkl jsem si za cíl, že za každého zdecimovaného mně blízkého člověka pošlu k zemi deset německých letadel. Za první dny jsem jich sestřelil pět. Byl jsem jmenován stíhacím esem a bláhově jsem si myslel, že se mi to povede. Nakonec jsem jich sestřelil jen čtrnáct," vypráví vášnivě ve své pracovně, které jeho žena láskyplně přezdívá muzeum. A má k tomu důvod: pokoj je plný leteckých trofejí, vyznamenání, diplomů, maket letadel a fotografií.

Naštěstí neměl četař Peřina - to byla hodnost, s níž u letectva začínal - pravdu. Příbuzným se za války nic nestalo, a manželka dokonce dělala sekretářku řediteli v německé firmě, který o Peřinově angažmá v zahraničí věděl. Z místa musela odejít, až když se o ně ucházela říšská Němka.

To už byl František Peřina - po týdnu války - poručíkem. "Vlastně jsem ani neměl nikdy moc strach. Věděl jsem již z leteckých závodů, že kdo je lepší, vyhrává. V roce 1937 jsem se zúčastnil mezinárodních závodů v Curychu, kde jsem se seznámil s celou tehdejší evropskou leteckou špičkou. V akrobacii jsme byli my Češi první a v celkové klasifikaci jako družstvo druzí, hned za Německem. Ve Francii jsem nastoupil k letce, kterou jsme v Curychu porazili, a i některé německé kolegy jsem znal. Asi i proto jsem se cítil dost pevný."

Osudový letecký den
František Peřina se narodil v Mokrůvkách u Břeclavi tři roky před začátkem první světové války, takže když bral rozum, byl už v jiném státě: v novém Československu. Vyučil se nástrojařem a soustružníkem a chvíli pracoval u zvonařů Manoušků na Moravě.

V roce 1929 se konal v Brně letecký den. Létal tam i jeho jmenovec Rudolf Peřina na stíhačce Šmolík 20. Devatenáctiletý František byl jeho výkony tak unesen, že již cestou z letiště věděl, čím bude. Ale jak přesvědčit maminku, aby mu přihlášku na letecké učiliště v Prostějově podepsala? Šel na to lstí: do přihlášky nejprve napsal, že chce být leteckým mechanikem, a když rodiče podepsali, doplnil i pilota. Čtyři roky létání tajil. Když úspěšně složil pilotní zkoušky, matka mu za podvod vlepila pohlavek. Později, říká letec s úsměvem, na něj byla hrdá.

V sobotu 24. července 1940 se František Peřina oženil se slečnou Annou, která byla o devět let mladší, a za dva dny ho novopečená manželka vyprovodila na olomoucké nádraží. Tam začala jeho pouť po celém světě, která skončila roku 1992, kdy se penzista Peřina z Colorada rozhodl zemřít doma. Mezitím uběhlo napínavých dvaapadesát let.

První ostruhy
Z Olomouce jel četař Peřina do Ostravy, z Ostravy do Bohumína, který tehdy patřil k Polsku, a tam byl vsazen do vězení. Tehdy, jako mnohokrát v životě, měl opět štěstí. e vězení potkal policistu, který pilota z II. leteckého pluku Edvarda Beneše poznal a později mu pomohl z kriminálu na svobodu.

Peřinova první cesta vedla do Krakova, protože právě tam se soustřeďovali čeští letci, kteří chtěli bojovat v zahraničních armádách. Podepsal pětiletý kontrakt s francouzskou cizineckou legií s podmínkou, že když vypukne válka, bude sloužit v armádě jako řádný pilot.

Když začaly nálety na Paříž, hned se proslavil - pustil se do boje s šedesáti německými messerschmitty. Později o tom napsal: "Věděl jsem, že jdu na jistou smrt, ale musel jsem kamarádům pomoci odlákat Němce. Všechno jsem vsadil na moment překvapení a znalost německé taktiky."

Dnes k tomu dodává: "Ve skutečnosti to trvalo krátce. Němci udělali kruh, aby se navzájem kryli, já se střemhlav z převýšení vrhl na jednu stíhačku, napálil jsem to do ní, jiní pálili do mě, a koukal jsem zmizet."

Když četař František Peřina přistál na domovském letišti za Paříží, napočítali technici na jeho stroji 15 zásahů z kanonů a 77 průstřelů. Sám měl prostřelenou pravou paži a v noze 18 střepin z granátů. "Po přistání jsem vypnul motor a zůstal v letadle. Nevěděl jsem, co se mi všechno stalo, a nechtěl jsem se zbytečně hýbat. Kamarádi mě vytáhli a odvezli do nemocnice, kde jsem pobyl čtyři dny: Němci už byli moc blízko. Posledním možným vlakem jsem odjel do Paříže." Na francouzské frontě Češi sestřelili celkem 170 německých letadel.

Nejtěžší bitva
Poručík Peřina věděl, že chce-li létat, musí se dostat z Francie do Afriky. Jeho letadlo bylo zničené, a tak nezbývalo než volit loď nebo cizí letadla. To však nebylo snadné. Pak objevil v hangáru opuštěný malý stroj s plnými nádržemi. Dlouho se nerozhlížel, letadlo nahodil a letěl do Alžíru. Odtud se jako řada dalších českých pilotů dostal do Anglie, kde nastoupil u proslulých RAF jako doprovodný stíhač bombardérů.

"To byla dost nuda, protože se nedalo střílet. Když jsme založili naši letku, blížil se konec bitvy o Anglii. Zasahovali jsme jen v posledním týdnu a já hned potom dostal akutní zánět slepého střeva." V době, kdy byl v nemocnici, přesunuli letku do Liverpoolu a dělala jen doprovody konvojům nebo hlídkovala.

"Teprve když přišli Američané a těch konvojů bylo víc," pokračoval s rozzářenýma očima generál Peřina, "zformovalo se celé křídlo, tři skvadrony, tak jsem si ještě jednou pořádně zastřílel. Nejtěžší můj souboj se však odehrál již 3. května 1942 u Cherburgu nad Francií, kde jsem se střetl se třemi německými stíhačkami Fockewulf a pustil se s nimi do křížku. Snažil jsem se, abych je měl před sebou. To se mi nakonec povedlo a postupně jsem je všechny sestřelil. To byla moje nejhorší bitva. Když jsem přistál, byl jsem úplně propocený a zcela vyčerpaný. Sotva jsem otevřel kabinu. Z křídla jsem se sesunul k zemi a dopadl na obličej, jak jsem byl slabý."

Od letadel k lodím
Do Československa se major RAF František Peřina vrátil 17. července 1945 dakotou a sloužil na velitelství letectva. Ale ne dlouho. Po převratu 1948 zavírali jednoho bývalého letce z Anglie za druhým. Nový režim měl z bývalých hrdinů strach.

Neváhal a zopakoval si let, který učinil před lety do Alžíru. Tentokrát startoval z Brna v malém sokolu. Za sebe připevnil improvizovanou sedačku pro manželku a přeletěl do americké zóny v západním Německu. Přistál nouzově v bažině 12 kilometrů od ruské zóny a kousek od českých hranic, protože mu došlo palivo.

Major RAF v záloze podepsal s anglickým královským letectvem smlouvu na pět let. Dostal hodnost nadporučíka (válečné hodnosti neplatily) a místo v administrativě. Ve volných chvílích závodně střílel za RAF. Po pěti letech odešel s odstupným, které tehdy činilo tisíc liber, do Kanady, do Toronta.

V Kanadě sice Peřina složil pilotní zkoušky u civilního letectva, ale ve 42 letech už místo nedostal. Manželé Peřinovi tedy zpočátku dělali ledacos. Manuálně zručný Peřina si však brzy všiml, že je velký zájem o tehdy žhavou novinku - laminátové rybářské lodě. Pustil se tedy do podnikání. Když v roce 1959 kvůli zdravotním potížím manželky, které lékaři doporučili slunné podnebí, firmu prodával, měla 19 zaměstnanců a vyráběla dvě lodě denně.

Za sluncem se Peřinovi přestěhovali do USA, do Los Angeles. A zase měli štěstí: Peřina se uchytil u firmy, kde uplatnil své zkušenosti. Založil u ní výrobu laminovaných součástí vybavení do letadel. Navrhl dokonce první sedačky pro americké kosmonauty a pro Boeing 747. V roce 1992 se generálporučík ve výslužbě František Peřina natrvalo vrátil do vlasti a ve středu byl jmenován čestným občanem města Prahy.

FRANTIŠEK PEŘINA

Odkud jsem
Narodil jsem se 8. dubna 1911 v Morkůvkách u Břeclavi v rodině malorolníka. S ženou Annou z Olomouce žiji od roku 1940 a naše manželství je bezdětné.

Čím vším jsem byl
Nejdříve soustružníkem kovů, pilotem, šest let válečným pilotem, z toho nejdřív chvíli u francouzské a později u anglické armády, administrativním úředníkem RAF, majitelem firmy na laminátové lodě v Kanadě a vedoucím pracovníkem u letecké firmy, která vyráběla díly pro letadla v USA. Jinak jsem byl hlavně vášnivým střelcem a milovníkem přírody.

Co se mi v životě asi nejvíc povedlo
Manželství s Annou Klimešovou.

Můj nejbližší velký úkol
Při přednáškách, které dělám po školách, získat ještě několik mladých lidí pro lásku k vlasti. Přesvědčit je, že to je něco, co člověka naplňuje. Chtěl bych jim sdělit, že já bych ani dneska pro svobodu České republiky neváhal zemřít.

Autoři:
  • Nejčtenější

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

2. května 2024  9:52

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

29. dubna 2024  16:05

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

29. dubna 2024

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

27. dubna 2024

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skončila jsem v nejlepším, míní Daniela Frantzová dvacet let po Miss

2. května 2024

Před devatenácti lety byla v soutěži krásy, kde skončila na čtvrtém místě. Účast v Miss ČR jí...

Když děti padaly hlady z postele, šlo se do práce, vzpomíná Ivan Hlas

3. května 2024

Mnohokrát ho měla plné zuby, nakonec spolu ale zůstali a vychovali čtyři děti. Ivan Hlas svoji...

Byla jsem neúnavná a vytrvalá, popisuje Leona, jak se dostala do kurzu v USA

3. května 2024

Herečka Leona (25) se dostala do hereckého kurzu u Ivany Chubbuck ve Spojených státech. V rozhovoru...

Nizozemská princezna Amalia chtěla žít normálně. Teď čelí výhrůžkám smrtí

2. května 2024  16:22

Je jí sotva dvacet, ale pro svůj původ už si zažila leccos. Korunní princezna Amalia je dědičkou...

Herci ve Francii si nepřejí zlom vaz, ale h*vno, říká syn Hrzánové a Holuba

2. května 2024  14:05

Herečka Bára Hrzánová před pár dny oslavila šedesátiny. Do Show Jana Krause, kde dostala velký...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...