Ženu, která přijela nakupovat z Proseka, obtěžoval na parkovišti dotěrný bezdomovec a chtěl po ní peníze.
"Kolem deváté večer jsem nakoupila v Tesku v Letňanech, a když jsem nandavala věci do auta, přistoupil dost blízko ke mně muž a chtěl tisíc korun," uvedla žena. V tu chvíli kolem ní nebyli jiní zákazníci ani ochranka z hypermarketu. Chvíli se s mužem dohadovala, že mu žádné peníze nedá, ten však začal vyhrožovat. "Už jsem se bála, že mě začne bít, ale pak přijeli jiní lidé a ten chlap zmizel," řekla žena, které kromě nepříjemného zážitku zbyla i zlost, že obchod chrání své zboží uvnitř, ale na parkovišti už ji nikdo nechránil.
"Máme najatou soukromou agenturu a platíme ji za to, že dva strážní budou i na parkovišti. Je škoda, že paní pak nešla konflikt nahlásit do obchodu, ale budeme to s firmou určitě řešit," uvedla po incidentu Martina Čermáková ze společnosti Tesco, která, pokud neselže najatá služba, se o parkoviště stará. Jiné je to však u jiných obchodů.
"Naše hypermarkety hlídá ochranka, prostor parkoviště ale nemá speciálně vyčleněný tým," uvedla Lenka Strejčková z Intersparu Hostivař. O parkoviště se má podle ní starat Park Hostivař. "Pro ženy žádné zvláštní parkovací místo vyhraženo není," uvedla Strejčková. Tato specialita, která zvýší bezpečí žen a je tu a tam vidět například v parkovacích domech v zahraničí, se do české metropole zatím nedostala. Carrefour využívá podzemní garáže se stálou službou, takže Jana Havlíčková z této společnosti doporučila parkovat poblíž jejich stanoviště.
Starší parkoviště a podzemní garáže postavené v metropoli před lety mají podle odborníků právě tu chybu, že se v nich může leckdo snadno ukrýt. "Třeba parkoviště pod Kotvou - tam je spousta temných zákoutí," uvedl Karel Jarolímek ze společnosti M.O.Z. Consult. V nových projektech už podle něj na bezpečí projektanti myslí.
"Například v plánech společnosti EPF, která rekonstruuje kasárna na náměstí Republiky, počítají architekti s tím, že bude podzemí světlé a monitorované kamerami, " řekl Jarolímek. Právě dokonalé osvětlení považují architekti za velmi důležité.
"Lidé by měli parkovat co nejblíž u vchodu. Ale ten, kdo projektuje plochy, by měl myslet na to, že základní podmínkou je světlo a kamerový systém," říká architekt Petr Bílek. Doplnil, že garáže by měly mít jeden vjezd a pečlivého vrátného.
Podle něj mezi bezpečná místa patří například parkovací dům u letiště. "Ten je otevřený, takže by případné volání bylo slyšet ven," dodal Bílek.