Šanci jednat o návrhu znovu bude mít sněmovana ale samozřejmě až po volbách. V V rozhodujícím hlasování získal zákaz tabákové reklamy podporu 93 ze 182 přítomných poslanců, k přijetí původního sněmovního znění bylo však třeba 101 hlasů.
Senátoři zákaz reklamy na tabák zamlžili
Senát doporučil umožnit v reklamě zobrazování uzavřených krabiček cigaret či tabáku, jejich názvu i loga. I v budoucnu by se podle horní komory mohla tabáková reklama objevovat v novinách a časopisech, které čtou nejméně z 90 procent dospělí. Senátoři také chtějí na rozdíl od poslanců umožnit tabákovým firmám, aby sponzorovaly kulturní, společenské i sportovní akce určené lidem starším 18 let.
Senátoři chtějí úpravami novely zabránit pouze tomu, aby reklama na cigarety nebyla cílena na děti a mládež, což je v souladu se záměrem autorů předlohy. I kvůli tomu senátoři do novely zapracovali ustanovení, podle něhož se reklamní zobrazení cigaretových krabiček může objevovat nejméně 200 metrů do škol, dětských hřišť a sportovních zařízení.
Reklamy na tabákové výrobky by tak podle senátních změn měly zmizet například ze stadiónů, automobilových okruhů a závodišť, mohly by se ale naopak objevovat na plátnech kin při promítání filmů pro dospělé nebo v nočních podnicích.
Tvůrci reklam by podle senátorů nesměli za dva roky spojovat propagaci cigaret s přírodními výjevy či společenskými situacemi, čímž se "eliminuje emotivní podbarvení komerčního sdělení".
"Takové zobrazení nebude působit jako nabádání ke kouření a přitom zachovává alespoň minimální prostor pro hospodářskou soutěž," uvedla senátorka Unie svobody Soňa Paukrtová, navrhovatelka úprav.
Vrácení novely o regulaci reklamy podpořilo 36 ze 61 přítomných senátorů. Souhlas s tímto rozhodnutím podpořili především zástupci ODS, Unie svobody, ODA a někteří sociální demokraté. Vrácení novely předcházela více než dvouhodinová debata, v níž se mísily argumenty zastánců i odpůrců reklamy na tabákové výrobky.
Další osud novely v rukou poslanců je nejistý. Její první schválení totiž umožnila především nepřítomnost značného počtu zákonodárců.
Absence pomohly protlačit novelu
O překvapení se koncem dubna v Poslanecké sněmovně postarali lidovečtí poslanci Vilém Holáň a Josef Janeček. Před téměř poloprázdným sálem prosadili svoji novelu zákona o regulaci reklamy, která téměř zakazovala propagaci tabákových výrobků. Do dvou let má reklama na cigarety zmizet z ulic, časopisů i televize. Zvítězil rozum, pochvaloval si Janeček.
Autor zákona tvrdí, že v zemích, které propagaci cigaret zakázaly, klesl prodej tabáku o 30 procent. Očekává, že podobné to bude v Česku. Hlavně poslanci ODS naopak tuto úpravu kritizují. Petr Pleva soudí, že už sama úvaha, podle níž reklama někoho přiměje, aby kouřil, je pochybná.
O novele zákona se hlasovalo ve zvláštním režimu, který umožnil normu schválit už v prvním čtení. Hlasování se zúčastnilo pouze 124 ze dvou set zvolených zákonodárců, 64 jich hlasovalo pro, 43 bylo proti přijetí zákona.
Kromě klubu křesťanských demokratů novelu prosadili i sociální demokraté a komunisté, proti byla ODS. Hlasování se nezúčastnila většina poslanců Unie svobody.
Zákon měl původně nabýt účinnosti 1. července. Reklama sjednaná před tímto datem ale měla být ještě dva roky povolena.
Až lhůta vyprší, měly podle původních lidoveckých záměrů z ulic, časopisů, vozů metra a další nosičů zcela zmizet plakáty propagující tabákové výrobky. Reklama se nebude smět promítat ani v kinech a v televizi, o své sponzory také přijdou sportovní, charitativní a kulturní akce. Také příjmy reklamních agentur by klesly o stamiliony korun ročně.
Napříště by se s reklamou na kuřivo měli Češi setkávat pouze ve specializovaných prodejnách nebo v odděleních supermarketů vyhrazených pro jejich prodej a v odborném tisku.
Ani povolená reklama by ale nadále nesměla mířit na lidi mladší 18 let, neměla by také nabádat ke kouření slovy nebo třeba zobrazením kouřících lidí či otevřených krabiček cigaret.
Zákaz reklamy na tabákové výrobky by mohl snížit výdaje na reklamu a především na sponzoring až o 1,5 miliardy korun. Podle výkonného ředitele Asociace komunikačních agentur Jiřího Mikeše zákaz nejvíce postihne billboardové firmy, provozovatele kin, ale i pořadatele sportovních a kulturních akcí, které žijí ze sponzoringu tabákových firem.
Nejvíce zákaz reklamy na tabák pocítí billboardové společnosti. Podle Mikeše by jim obrat mohl klesnout až o 30 procent. To však považuje prezident Asociace pro venkovní reklamu Miroslav Bátěk za nadnesené. Jeho asociace odhadovala původně dopady zákazu tabákové reklamy na maximálně 20 procent. Po průzkumu mezi členskými firmami nyní Bátěk odhaduje maximální dopad na tržby firem v řádu deseti až 15 procent.
Podle Mikeše se zákaz reklamy dal očekávat. EU totiž připravila směrnici, která by měla tabákovou reklamu omezit ve stejném rozsahu, jako schválený zákon. V Evropě se však očekává, že tento zákaz začne platit až v roce 2006.
Janečkem navrhované znění § 3 zákona o regulaci reklamy: (7) V reklamě podle odstavce 4 se zakazuje bezplatné dodávání vzorků tabákových výrobků široké veřejnosti, mající za cíl propagaci tabákového výrobku. |
Platné znění § 3 zákona o regulaci reklamy: c) být umístěna v tiskových médiích určených osobám mladším 18 let, d) být umístěna na velkoplošných plakátech ve vzdálenosti menší než 300 m od škol, dětských hřišť a podobných zařízení, která jsou určena především nezletilým; velkoplošnými plakáty se pro účely tohoto zákona rozumějí plakáty, jejichž plocha je větší než 10 m2, |