Vlak vezl 40 tun jaderného paliva
Palivo, určené pro druhý blok Temelína, má formu prutů o průměru 6,2 milimetru, které jsou uloženy po 312 v šestihranných kazetách. Při přepravě jsou kazety vkládány do speciálních kontejnerů. Do temelínského reaktoru je potřeba 92 tun paliva.
"Harmonogram prací počítá se zavezením paliva do druhého bloku Temelína již koncem letošního roku," potvrdil ČTK ředitel elektrárny František Hezoučký. Více než 40 tun paliva pro druhý blok bylo podle Hezoučkého už dlouho objednáno a americká firma Westinghouse jeho dodávkou plní své smluvní povinnosti.
Vlak měl poškozený vagón
Téměř o hodinu později, než předpokládali pracovníci Českých drah, přijel z Polska do České republiky utajený vlak převážející palivo pro jadernou elektrárnu Temelín. Zpoždění způsobila technická závada na jednom z jedenácti vagónů, kterou ještě na polské straně hraničního přechodu železničáři opravili. Nákladní vlak měl do stanice Lichkov na Ústeckoorlicku přijet v neděli krátce před půl sedmou ráno. Nakonec ale projel nádražím až ve čtvrt na osm.
Několik minut po sedmé hodině získali novináři a televizní štáby čekající na lichkovském nádraží od zahraničního redaktora České televize zprávu, že závada byla odstraněna a vlak právě přejíždí státní hranici. V ranní mlze a drobném mrholení vjel vlak v 7:14 do stanice.
Vlak doprovázala jen policejní hlídka
Za lokomotivou byly dva vagóny pro cestující a osm nákladních plošin. První a poslední plošina byly prázdné, na prostředních šesti bylo pod modrými plachtami ukryto jaderné palivo. Boky vagónů zdobily žluté trojúhelníky s černým symbolem radioaktivního záření. Na konci nákladního vlaku byl znovu připojen osobní vůz, ve kterém cestovali policisté.
Čekání se protahovalo |
sobota 21.4.2001 |
Jakmile vlak opustil Lichkov, policisté hlídku ukončili. Jaderný transport pokračoval po trati do Jablonného nad Orlicí a dále do Letohradu. Po celou dobu bylo možné sledovat projíždějící vlak ze silnic, které železniční trať kopírují. Žádná mimořádná opatření policie nepřipravila. Silniční kontrola pouze zastavovala některé automobily na náměstí v Mladkově a další hlídka čekala na vlak v Jablonném. V 7.50 odjela souprava po krátkém zastavení z Letohradu.
Od státních hranic až po Letohrad nečekali na jaderný vlak žádní demonstranti. "Je tu klid, pouze tu natáčí televizní štáby," hlásil do vysílačky policista na letohradském nádraží.
Karolína Šůlová z Hnutí Duha předpokládala už v sobotu odpoledne, že vlak překročí hranici právě v Lichkově. Večerní zprávy polské veřejnoprávní televize potvrdily, že vlak jede zřejmě trasou ze severopolského Štětína přes Poznaň a Vratislav. Polsko-českou hranici by tak měl opravdu přejet na přechodu v Miedzylesie-Lichkov.
Mluvčí českého Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Pavel Pittermann sobotní převoz paliva původně nevyvrátil ani nepotvrdil s tím, že jsou podle českých zákonů tyto informace přísně tajné. "Veškeré informace o transportu paliv podléhají státnímu tajemství," potvrdil také mluvčí ČEZ Jaroslav Kříž.
Polsko: transport byl pod kontrolou
Transport uranových prutů coby paliva pro druhý blok temelínské elektrárny doprovázeli po celé cestě Polskem policisté společně s železniční stráží. V akci bylo několik vrtulníků a protiteroristická policejní jednotka.
Podle polské televize to přitom není rozhodně poslední vlak, který přes Polsko uranové pruty pro Temelín převáží. V nejbližší době by měly ze Štětína vyjíždět nejméně dvě vlakové soupravy do měsíce, každé dva týdny jedna.
Vlak veze uranové pruty
Polská média se zatím rozcházejí v údajích o množství převáženého paliva. Zatímco některé uvádějí, že na vagónech jede 23 kontejnerů s uranovými pruty, další s odvoláním na neoficiální zdroje zveřejnily, že převáženého uranu je zhruba 23 tun. Tato informace je v Polsku chráněna státním tajemstvím, proto nebylo možné ji nijak ověřit.
Polské ekologické organizace prý v pondělí vyšlou Státní agentuře pro atomovou energii protest proti utajení převozu. Jak ale prohlásil vládní mluvčí Krzystof Luft, o utajení transportu před lokální samosprávou nemůže být řeči. O průjezdu atomového vlaku byli podle něj informováni všichni vojvodové stojící v čele vyšších územněsprávních celků na předpokládané trase.
Polská Státní agentura pro atomovou energii pak popřela, že by náklad mohl způsobit jakékoliv ohrožení obyvatel. Převážený uran totiž zatím není aktivní a neemituje proto žádné radioaktivní záření. "Ten transport vytváří neporovnatelně menší ohrožení než nebezpečné chemikálie, které jsou každý den převáženy po polských silnicích a železnicích," řekl poradce předsedy agentury Janusz Janeczek.
Palivo dorazilo z Ameriky
Americké palivo pro Temelín přepravila do Štětína loď Andromeda. Akce měla krycí název Oklahoma. V samotném Štětíně informace o překládání zásilky vyvolala bouři nevole místních představitelů. Hygienici pak okamžitě začali s měřením úrovně radiace v oblasti. Nezaznamenali ale žádné odchylky od normálu.
Rakouští odpůrci atomu jsou rozhořčeni
Tajnou přepravu jaderného paliva ostře kritizovala rakouská ekologická organizace Greenpeace. Označila takový postup za politickou formu jaderného skandálu porušujícího důvěru. "Tajné jaderné transporty Evropou jsou proti zásadám evropské spolupráce. Když o takových akcích není nikdo informován, není tu žádná možnost riziko pro lidi i životní prostředí omezit," cituje agentura APA mluvčího organizace Franka Petriho.
Transport probíhá v době, kdy závažné problémy prvního bloku stále nejsou vyřešeny a elektrárna musela být v sobotu znovu kvůli technickým problémům odstavena. Postup českých orgánů je politickou formu jaderného skandálu. Greenpeace proto vyzývá kancléře Wolfganga Schüssela, aby u premiéra Miloše Zemana zařídil, aby se takové kroky bez vědomí rakouské strany už nikdy neopakovaly.
Temelín má opět technické problémy. - více
Podle organizace případ potvrzuje, že provozovatelé Temelína stále ještě zadržují důkazy o nedostatečné bezpečnosti elektrárny. Podezřelá je zejména rychle zfušovaná oprava parovodu v primárním okruhu, kterou SÚJB stále ještě prověřuje.
"Postup provozovatelů Temelína protiřečí všem pravidlům, jak je o otázkách jaderné bezpečnosti informováno v západní Evropě," řekl Petri a poukázal na to, že i Německo informuje veřejnost o transportech vyhořelého paliva, přestože lze očekávat protesty.
"Občané musejí mít právo proti rizikovým technologiím protestovat," uzavřel představitel Greenpeace.
Zlobí se i Češi
Čeští ekologové zatím žádné akce nechystají. Přesto jsou i oni rozhořčeni. "Transport považujeme za výsměch. Vzhledem k dohodám z Melku i Rakušany krizované zprávě o vlivu Temelína na životní prostředí," tvrdí Karolína Šůlová z Hnutí Duha.
Organizace Greenpeace utajovaný železniční transport jaderného paliva z polského Štětína ostře kritizovala. "Greenpeace považuje za naprosto skandální, že celá záležitost je přísně utajována," řekl ředitel české pobočky tohoto hnutí Jiří Tutter.
Uvedl, že předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana Drábová Greenpeace odmítla o transportu informovat s tím, že se na něj vztahuje zákon o utajovaných skutečnostech. Totéž potvrdil i mluvčí úřadu Pavel Pitterman. Omezil se na konstatování, že transport je dobře zabezpečen a že příslušné orgány jsou o něm informovány.
"Vše, co se děje okolo Temelína, je v příkrém rozporu s tím, jak se o jaderných záležitostech informuje v západní Evropě. Při nedávných transportech výrazně radioaktivnějšího přepracovaného paliva byla německá veřejnost předem informována i za cenu možnosti vyjadřování odporu," uvedl Tutter. Utajování takového transportu je podle něj bezohledné zejména vůči obyvatelům, kteří bydlí na jeho trase.
"Vadí nám, že jsme o tom nic nevěděli. Myslíme si, že by starostové měli znát trasu transportu nejméně osmačtyřicet hodin dopředu," řekl pro iDNES Václav Vašků z ekologického hnutí Greenpeace.
Jeho kolega Jan Haverkamp tvrdí, že převoz paliva je v tuto dobu neadekvátní. "Palivo pro druhý jaderný blok není v tuto chvíli nutné. Je to zbytečné riziko."
Ředitel Temelína nic neví
Ředitel jaderné elektrárny Temelín František Hezoučký řekl, že elektrárna má s dodavatelem paliva, americkou firmou Westinghouse, smlouvu o dodávce až na staveniště elektrárny. "Do té doby je palivo majetkem dodavatele a my nejsme povinni sledovat kudy a jakým způsobem ho přepravuje. Jako člověk, který není zásobovač, jsem o trase a době přepravy paliva informován nebyl; už vůbec ne o tom, že by to bylo přes Štětín a lodí," prohlásil.
Americké jaderné palivo dorazilo v neděli odpoledne do Temelína. Trasa transportu z polského přístavu Štětín byla utajovaná. Jaderný vlak nechali bez povšimnutí čeští i polští aktivisté. (22. dubna 2001) |
Americké jaderné palivo dorazilo v neděli odpoledne do Temelína. Trasa transportu z polského přístavu Štětín byla utajovaná. Jaderný vlak nechali bez povšimnutí čeští i polští aktivisté. (22. dubna 2001) |
Vlak s americkým jaderným palivem pro Temelín na utajované trase z polského přístavu Štětín překročil českou hranici. Po 7. hodině projel Lichkovem na Ústeckoorlicku směrem na Letohrad. (22. dubna 2001) |
Vlak s americkým jaderným palivem pro Temelín na utajované trase z polského přístavu Štětín překročil českou hranici. Po 7. hodině projel Lichkovem na Ústeckoorlicku směrem na Letohrad. (22. dubna 2001) |
Vlak s americkým jaderným palivem pro Temelín na utajované trase z polského přístavu Štětín překročil českou hranici. Po 7. hodině projel Lichkovem na Ústeckoorlicku směrem na Letohrad. (22. dubna 2001) |