Mezi prvními s tím začala asi před pěti lety pražská Archa. "Zájem o internetové objednávky stále roste," říká její ředitel Ondřej Hrab. "Přes internet už prodáváme asi deset procent lístků." Za důležitý marketingový ukazatel pokládá i návštěvnost stránek divadla, z nichž diváci čerpají údaje o divadle a jeho repertoáru; na nich Archa zaznamenává asi 200 přístupů denně.
"Ze začátku to byly asi dvě rezervace za měsíc," shrnuje internetovou zkušenost Doubravka Svobodová, ředitelka Divadla Na zábradlí. "Pak ale přišel velký skok a počet objednávek roste geometrickou řadou. Některá představení bychom mohli prodat přes internet celá." Na Zábradlí ovšem nechávají i u těch nejžádanějších titulů padesát procent lístků v prodeji na pokladně, aby nepřišla zkrátka "neinternetová" část publika.
"Celkem už běžně si u nás přes internet objednávají lístky školy, přibývají i jednotliví diváci," připojuje poznatek za ostravské divadlo Luděk Golat. Stoupající internetový zájem zaznamenal i festival Mozart Open, v jehož rámci se hrají produkce zaměřené hlavně na diváky z řad turistů. "Dnes je to kolem osmi procent obchodu," poznamenává Martin Lokaj z festivalové produkce. "Vedle diváků ze zahraničí se na nás tímto způsobem začínají čím dál víc obracet i cestovní kanceláře."
ZÁKLAD JSOU STRÁNKY
Při internetovém výběru vstupenek záleží na péči, jakou divadla svým stránkám věnují. Někde je pouze uvedena e-mailová adresa pokladny a zákazník musí ostatní údaje pracně vyplňovat sám. Jinde stačí myší kliknout třeba na slovo objednat a hned naskočí elektronický formulář, k němuž jsou připojeny i podrobné instrukce, jak a kde si vstupenky vyzvednout; případně, zda a jak je získat i poštou na dobírku. Nemluvě o dalším informačním komfortu, který může zahrnovat například údaje o vyprodaných představeních, rozmístění sedadel v hledišti a rozdílech v cenách, fotografie z inscenací či podrobnosti o jejich tvůrcích.
Vývoj však kvapí a včerejší novinka je dnes jen standard. "Pro Zábradlí chystáme nové webové stránky - bývali jsme nejlepší a teď už jsme průměrní," míní Svobodová. Archa zase začala nabízet rezervace z mobilních telefonů prostřednictvím WAP služby.
CIMRMAN ODOLÁVÁ
Některá divadla svodům internetového prodeje odolávají. Na Divadlo Járy Cimrmana nebo Ypsilonku si tak diváci musí vystát fronty a právě vzhledem k obrovskému zájmu prý tyto scény v nejbližší době ani s internetovou službou nepočítají.
Za internetovým boomem zaostal Činoherní klub, kde teprve před pár týdny převedli prodej vstupenek do počítače. Podle ředitele Vladimíra Procházky se divadlo práci s internetem nebrání, o čemž ostatně svědčí i jeho webové stránky. A první kroky v oblasti internetového prodeje chystá Činoherní klub na duben.
Nutnost jít s dobou pociťují také mimopražské scény, jako je Klicperovo divadlo v Hradci Králové. Tamější ředitel Ladislav Zeman ví, že prode j po síti je téměř nevyhnutelný, ale brání i tradiční prodej: "Osobní kontakt s diváky je pro nás nezastupitelný, můžeme si popovídat a získat tak zpětnou vazbu."
Zpoždění v oblasti internetového prodeje dohnalo Národní divadlo v Praze. Na začátku sezony vyrukovalo s rezervacemi míst prostřednitvím v tuzemsku nejpropracovanějšího systému. V nabídce figurují desítky tisíc lístků s více než dvouměsíčním předstihem a podle vedoucí propagace Dity Šnajdrové roste zájem o novou službu rychlým tempem. V září, když se možnost internetových rezervací na představení první tuzemské scény objevila, se prodalo 104 vstupenek, za prosinec to bylo 730 lístků za více než 240 tisíc korun.
INVESTICE DO BUDOUCNOSTI
Internetový prodej vstupenek v divadlech zatím zůstává v půli cesty - chybí mu možnost přímé elektronické platby kreditními kartami. Což je dáno jednak malými tuzemskými zkušenostmi a pro některé scény by to navíc znamenalo investice neúměrné zisku. V omezené míře se už může kartami platit kupříkladu v Arše a u produkcí Mozart Open; se zavedením přímých plateb počítá do příštího roku Národní divadlo. "Je to pro nás především investice do budoucnosti. Na komunikaci po internetu jsme dnes už závislí," dodává k internetovému prodeji Ondřej Hrab.