Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pražské scény stojí před obrovskou změnou

  12:15
Praha - Nenápadnou transformací tří scén, již na konci listopadu schválilo městské zastupitelstvo, začala pravděpodobně nejzávažnější systémová změna pražské divadelní sítě od roku 1948. Činoherní klub, Divadlo Archa a Semafor budou prvními divadly, která se z příspěvkových organizací financovaných městem změní v soukromé právní subjekty. Jejich nejbližší existenci zajistí následující kroky: čtyřletý grant ve výši dosavadního příspěvku, smlouva s bývalým zřizovatelem o darování fundusu a současných výprav, a konečně smlouva o propůjčení technického vybavení a dalšího majetku divadla nově vzniklému subjektu.

„Cílem transformace je větší samostatnost divadel, zároveň však nepřijdou o finanční podporu města,“ říká ředitelka odboru kultury pražského magistrátu Helena Brabencová. „V první fázi transformujeme tři scény, následně pak zamýšlíme takto naložit s dalšími dvěma každý rok. Po roce 2005 by tak hlavní město mělo zřizovat pouze Divadlo na Vinohradech a dětská divadla. O každé scéně budeme konkrétně jednat.“

Ředitelé prvních vybraných divadel s nutností transformace souhlasí. „Pro divadlo je typ příspěvkové organizace často nevýhodný, protože je svazuje přísnými rozpočtovými pravidly. S magistrátem se proto shodneme na tom, že transformace je nutná,“ říká ředitel Činoherního klubu Vladimír Procházka, ovšem dodává: „Je nezbytné ji pečlivě připravit a zvážit všechny kroky. Není to strach, co nás vede k opatrnosti, ale odpovědnost nejen za naše divadlo, nýbrž i za všechna ostatní, která nás budou následovat.“

„Privatizačním krokům musí předcházet důkladný průzkum prostředí, ve kterém se bude transformovaná organizace pohybovat,“ upozorňuje ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab. Proto se do transformace zapojil Divadelní ústav, jenž připraví odbornou uměleckou, ekonomickou a právní analýzu opřenou o mezinárodní zkušenosti. „Kdybychom nebyli aspoň částečnými optimisty, vůbec bychom do toho nešli. Není totiž nic horšího než stojaté vody,“ podotýká Hrab.

Také zakladatel a ředitel Semaforu Jiří Suchý změny uvítal. Na rozdíl od Vladimíra Procházky a Ondřeje Hraba nevidí v transformaci vážnější problém: „Nicméně obavy svých kolegů plně podporuji. Každá scéna může mít své vlastní specifické problémy.“

Transformaci umožnilo rok staré rozhodnutí udělovat víceleté granty. Zatím totiž všechny diskuse o nutnosti změny, které se na různých úrovních vedly už od roku 1990, skončily konstatováním, že nejdůležitější je vyřešit způsob financování. Ten musí zajistit kontinuální existenci divadla na dobu delší než jeden rok. V okamžiku, kdy se tento problém vyřešil čtyřletými granty, vyzval pražský magistrát ředitele tří divadel, aby se rozhodli, v jaký právní subjekt svou scénu přemění.

Soukromá divadla v metropoli pracují především jako společnosti s ručením omezeným, občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti či nadace. Město bude přednostně jednat při transformaci svých divadel se současnými řediteli. Pouze v případě, že se nebudou chtít do transformace pustit, uvažuje o tom, že vypíše na příslušný divadelní prostor a s ním souvisící grant výběrové řízení. Ředitelé se nejvíc obávají budoucích kritérií pro udělení grantu.

„Ve světě se ukazuje, že subvencovaná divadla nemusí být za každou komerčně úspěšná, ostatně právě od toho jsou subvencovaná. Dotace jim dovoluje umělecké hledání i pochopitelné právo na omyl. Proto by ekonomická kritéria při hodnocení divadel neměla převažovat nad uměleckými,“ zamýšlí se Vladimír Procházka z Činoherního klubu, kterážto scéna si přitom na nezájem publika nemůže stěžovat.

Proč byla vybrána právě tato divadla

Tři dosti různá divadla, Semafor, Činoherní klub a Archa, budou prvními, na kterých hlavní město ověří, jakým způsobem lze příspěvkové organizace změnit v hospodářsky samostatné subjekty. Pro první etapu úmyslně vybralo scény s odlišným uměleckým záměrem a majetkově právním vztahem k budovám, v nichž působí. Semafor a Činoherní klub mají dlouhou a slavnou tradici, oba vzešly z éry takzvaných malých divadel.

Semafor, který je dodnes spojen s osobou zakladatele a protagonisty Jiřího Suchého, existuje jako autorské divadlo od roku 1959. Původně hrálo v dnešním Činoherním klubu, dlouholeté působiště mělo v paláci Alfa na Václavském náměstí, odkud muselo po restitucích odejít. Od prosince 1995 hraje na malé scéně Hudebního divadla v Karlíně, tedy v městském objektu. Tato skutečnost Suchého uklidňuje natolik, že se transformace nijak nebojí: „I kdyby to dopadlo špatně, Semafor už stejně existuje dost dlouho.“

Ředitel Činoherního klubu Vladimír Procházka se naopak obává o tradici této scény, založené v roce 1965 Jaroslavem Vostrým, Janem Kačerem a Ladislavem Smočkem, který v divadle dodnes působí jako režisér a dramatik. „Nechci, aby jméno divadla a jeho tradice jen tak zanikly,“ říká Procházka. Činoherní klub je repertoárové divadlo se stálým souborem. Navíc budova, v níž sídlí, nepatří městu, ale městské části Praha 1 a divadlo je zde v pronájmu.

Divadlo Archa hraje od roku 1994. Jeho historie začala o tři roky dříve, kdy současný ředitel Ondřej Hrab vyhrál se svým projektem scény bez stálého uměleckého souboru konkurs na bývalé Divadlo E. F. Buriana. „Už při tvorbě projektu jsme zvolili dobře fungující západní model. Celou dobu se proto pohybujeme v hybridním stavu a čím dál hlouběji zabředáváme do systému, který je reziduem socialismu,“ tvrdí Hrab. Divadlo Archa hraje v objektu Československé obchodní banky, kde je v nájmu.

Divadlo Archa hraje od roku 1994. Jeho historie začala o tři roky dříve, kdy současný ředitel Ondřej Hrab vyhrál se svým projektem scény bez stálého uměleckého souboru konkurs na bývalé Divadlo E. F. Buriana. (4. prosince 2000)Ředitel Činoherního klubu Vladimír Procházka se obává o tradici této scény, založené v roce 1965 Jaroslavem Vostrým, Janem Kačerem a Ladislavem Smočkem, který v divadle dodnes působí jako režisér a dramatik. (4. prosince 2000)Tři dosti různá divadla, Semafor, Činoherní klub a Archa, budou prvními, na kterých hlavní město ověří, jakým způsobem lze příspěvkové organizace změnit v hospodářsky samostatné subjekty. (4. prosince 2000)Divadlo Semafor, který je dodnes spojen s osobou zakladatele a protagonisty Jiřího Suchého, existuje jako autorské divadlo od roku 1959. (4. prosince 2000)

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Historik: Metro mělo původně vést středem magistrály a jezdit přes mosty

  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

ANALÝZA: Válečný kabinet se sype kvůli zájmům Netanjahua

20. května 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli Po protestu ministra obrany se přidal i člen válečného kabinetu Benjamin Ganc. Chtějí od Netanjahua...

Rušte dětská lůžka, vybízí pojišťovna špitály. Ve hře jsou denní stacionáře

20. května 2024

Premium Pediatrů je málo, dětských oddělení moc a ne všechna využita. Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP)...

Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají

19. května 2024,  aktualizováno  22:16

Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...

V Maďarsku havaroval na Dunaji motorový člun. Dva lidé zemřeli, pět se pohřešuje

19. května 2024  14:38,  aktualizováno  20:42

Dva lidé zemřeli při lodní nehodě na řece Dunaj severně od maďarské metropole Budapešti, uvedla v...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...