Armáda má na letošek asi 5,5 miliardy korun na provoz a výcvik. Z dosavadních odhadů ovšem vyplývá, že příští rok to bude jen něco málo přes dvě miliardy, přičemž některé odhady hovoří dokonce o jedné a půl miliardě korun. "To by ovšem armádu zcela ochromilo," předpověděl jeden z vojenských stratégů.
Tyto katastrofické scénáře se podle všeobecného mínění expertů stávají den ze dne pravděpodobnější. Letošní čtyřiačtyřicetimiliardový rozpočet armády má pro příští rok zůstat téměř ve stejné výši, přičemž není - nehledě na opakovaná ujištění ministra obrany Vetchého - dodnes vyřešeno financování nákupu dvaasedmdesáti letounů L-159.
Původně třicetimiliardový kontrakt dosáhl již nyní vzhledem k nepříznivému kursu dolaru vůči koruně pětačtyřicetimiliardové, respektive padesátimiliardové výše.
Náčelník generálního štábu Jiří Šedivý přiznal sice včera značné rozpočtové potíže, katastrofické scénáře stratégů však odmítl. "Nebudeme sedět s letouny L-159 na zemi. Nemám důvod nevěřit Bezpečnostní radě státu, která se minulý týden financováním letounu L-159 zabývala." Avšak ekonomové dodávají: "A opět, tak jako už po několikáté, k ničemu nedospěla." Ačkoliv předseda bezpečnostního výboru Poslanecké sněmovny Petr Nečas (ODS) nezpochybňuje nutnost modernizace letectva, několikrát již upozornil, že největší slabina projektu L-159 je v jeho řízení, za něž odpovídá náměstek ministra obrany Jindřich Tomáš. Jeho stanovisko se včera nepodařilo získat.
Od včerejška nicméně již nic nebrání tomu (kromě nevyřešeného financování letounu), aby armáda začala s přejímkou prvních strojů L-159.
"O víkendu jsme ukončili velmi tvrdé vojskové zkoušky," oznámil Šedivý. Zkušební vojenští piloti absolvovali od května na třech strojích L-159 dvě stovky letů. Celkem pak nalétali dvě stě hodin. "Aero však bude muset ještě tvrdě pracovat, aby nám i s letouny už letos dodalo dokumentaci i s kompletním technickým servisem," podotkl generál.