Obě sdružení požadují navýšení částky z letošních třiceti milionů korun na tři sta padesát milionů v příštím roce.
"Částka na bezpečnost silničního provozu pro letošní rok tvoří pouze tři desetiny procenta rozpočtu na dopravu. Je dokonce o třicet procent menší než loni, kdy bylo na bezpečnost dopravy vyčleněno pětačtyřicet miliónů korun," upozornil Petr Štěpánek, předseda sdružení Oživení.
V Praze je 273 základních škol, před které bylo do roku 1999 instalováno sedmatřicet zpomalovacích pruhů. "V letošním roce by pruhy měli dělníci umístit jen na dvanácti místech. Ročně je uvedena do provozu jen jedna či dvě kamery," dodal Štěpánek.
Vladislav Bučil z městského odboru dopravy ovšem zdůraznil, že plánovaný počet prahů se oproti plánu zvýšil. "Jednotlivé městské části i školy se na nás obracejí se svými požadavky a my je celkem operativně řešíme," uvedl.
Podle oficiálního seznamu se v letošním plánu počítá s další dvacítkou prahů. "Navíc jsem nechali některé semafory osadit speciálními světly, které v noci chodce na přechodu osvětluje, chodce by měli dále ochránit betonové bloky, jež dělí přechody," popsal Bučil.
Setkání se zástupci škol a radnic, na němž se budou probírat další opatření, se uskuteční podle Bučila v říjnu - měsíc po začátku školního roku.
Občanská sdružení zároveň poukazují na některá místa u škol, kde děti nejsou stále bezpečné. Jedním z nich je podle Štěpánka z Oživení i Waldorská škola v Jinovnicích. "Z několika požadavků vznesených po úraze školačky byl uskutečněn jen jeden - byl instalován radar, který však posléze pro neplatné stavební povolení odstranili," sdělil Štěpánek s tím, že požadují, aby magistrát v blízkosti školy nechal vybudovat zpomalovací práh a dělící blok.
Obdobná situace panuje i u barrandovské základní školy. "V minulém roce byly sice vyznačeny chybějící přechody, ale další požadavky - semafor, zpomalovací prahy, přítomnost policistů, kteří by dohlíželi na správné parkování a dodržování omezené rychlosti - splněny nebyly," doplnil Štěpánek.
Zpomalovací práh by uvítali také pracovníci základní školy Radlická v pátém obvodě. "V loňském školním roce jsme si vymohli, aby na přechodu ráno hlídkovali policisté, protože řidiči často porušují povolenou čtyřicetikilometrovou rychlost. Přes den však její dodržování nikdo nekontroluje, nové prahy by to zřejmě vyřešily," míní například Renata Koutecká z školy Radlická.
Do konce prázdnin by měla Technická správa komunikací dokončit i plot mezi mezi jízdními pásy na rušné Čimické ulici, kde se před nedávnem staly smrtelné úrazy.
"Podobné ploty se osvědčily na například na třídě 5. května či u stanice metra Kačerov," uvedl náměstek ředitele Technické správy komunikací Jaroslav Adámek. Občanská sdružení navíc požadují, aby se dopravní hlídky pohybovaly u silnic z nejen v prvních dnech nového školního roku, ale po celou dobu školní docházky