Většinovým vlastníkem Rádia Limonádový Joe je společnost AB Barrandov. Namísto zpráv začalo uvádět mystifikace nejrůznějšího kalibru; v roli průvodců představilo "moderizátory"; pod zkratkou FM slíbilo Filmové Melodie, Fórů Mraky a kupu dalších takových FM sousloví - a to vše pod záštitou tehdejšího barrandovského ředitele Frajera Marhoula.
U SNĚDENÉHO KRÁMU
"Čekáme, co Barrandov udělá s licencí, ale současně se o ni sami ucházíme," říká bývalý šéf stanice Dušan Všelicha. Prakticky prý existují tři možnosti: "Buď rádio získáme my, nebo někdo, s kým se dohodneme, nebo někdo, s kým se nedohodneme. Zatím tu trvá zkušební období možného soužití," popisuje současný stav rádia Všelicha, jenž se po nástupu nového ředitele Miroslava Pýchy stal šéfem programu, ale chystá se odejít. Přitom obě strany onoho manželství na zkoušku - tedy původní tým i Pýcha - tvrdí totéž: Máme jednoznačně zájem na tom, aby se vysílalo dál. Tak proč je situace napjatá? Zjednodušeně se dá říci, že se střetly hravost s rozumem: "moderizátoři" i posluchači se baví - dluhy rostou.
"Měl jsem zájem o rádio jako takové, hledal jsem i jiné stanice, ovšem Limonádový Joe nabízí reálné možnosti," vysvětluje Pýcha, jak se ocitl na Barrandově. "Poetiku a image, na nichž profil stanice stojí, bych ani v nejmenším neměnil. Představuji si jen trochu jiný výběr hudby, spíš návrat k české muzice, ač jsem sám odchován anglosaským rockem. A hlavně je nutné zásadně změnit věci organizačně-finanční!"
Podle Pýchy lze dobré rádio daného typu dělat za dvě stě padesát tisíc měsíčně, zdejší náklady jsou však prý nejméně dvojnásobné. "Je to tady jak u snědeného krámu, do ničeho se neinvestovalo, vše takzvaně projedlo, i když jednotlivé tvůrčí osobnosti o tom ani nevědí," říká. Nový ředitel, jenž reprezentuje případného zájemce o koupi rádia, někdejšího pražského primátora Jana Koukala, si prý svou práci představoval kreativněji: "Těšil jsem se, jak se budu zabývat programem, ale zatím obíhám ochranné autorskoprávní organizace jako OSA či Intergram, kterým rádio neplatilo, a prosím je o splátkové kalendáře."
"Ty dluhy nepopírám, je pravda, že rádio nikdy nemělo takový obrat, aby samo dokázalo zaplatit vše. Ale co jsme majitelům slíbili, tedy prestiž a čtyřprocentní poslechovost, to jsme splnili. Účetnictví dělal Barrandov, o problémech věděl, ale jeho šéfové se střídali a nebylo s kým je řešit. A já vždy přednostně platil lidem za jejich práci, a pak teprve ochranným organizacím," hájí se Všelicha.
Barrandov mohl rádio zavřít, nebo jeho dluhy platit, což prý několikrát učinil, případně pro stanici najít kupce. "Nyní se postup obrátil - platí se dluhy institucím, ale zase ne tvůrcům. A přitom jde o zanedbatelné sumy: vám snad připadá moc, když má hvězda jako Tomáš Hanák za tři hodiny nonstop vysílání tisícovku?!" ptá se Všelicha.
NIC NÁS NEROZDĚLÍ?
Rádio Limonádový Joe podle něj dlužilo pět měsíců honoráře moderátorům a diskžokejům. "Když finanční úřad obstavil účet, nabídli jsme, že ty tři hodiny ranního programu převezmeme s tím, že si obstaráme sponzory a sami sebe budeme vyplácet. Máme sponzora na tři měsíce, až do července, dál se uvidí. I proto opouštím i funkci programového ředitele: mohlo by to totiž navenek vypadat, že sháním peníze pro jiný subjekt než pro rádio," dodává Všelicha.
V tomto ohledu si vlastně s Pýchou rozumí: "Pro budoucnost si představuji model, kdy osvědčený tvůrčí tým připravuje vysílání, na něž držitel licence poskytne část reklamního času. Ať si vyzkoušejí, jaké to je, sami se zaplatit, hrát si, a přitom svou hru prodávat," navrhuje Pýcha. Osobnosti chce pod původní značkou udržet: "Podávám ruku tvůrčímu týmu, jen musí pochopit, že rádio není jen divadlo, nýbrž i byznys. Jsem schopen zabezpečit provoz, muziku, vysílač na určité cenové hladině, to jest ekonomicky střízlivěji, nicméně se zachováním programového formátu."
Všelicha tvrdí, že "konstruktivně" se chová i jeho parta: "Před půlrokem jsem vyslechl představy zájemce o koupi pana Koukala, připadaly mi rozumné a únosné, řekl jsem kolegům, že to vypadá dobře, a i když se pak věci měnily, pořád doufáme: chceme vydržet, vysílat. Jsme ve vleku toho, co jsme stvořili, cítíme vazbu k tisícům posluchačů," říká Všelicha. A když to nepůjde? "Společenství lidí z rádia drží tak pevně pohromadě, že vždycky najdou způsob, jak spolu pracovat dál. Minimálně internet nás v tom nenechá, nebo vymyslíme jiné médium a dáme o sobě vědět. Ostatně Čestmír Kopecký tvrdí, že budeme mít první digitální televizi v Česku."
Značka Limonádový Joe prý může spoléhat na své fanoušky, kteří mají v mystifikaci stejnou zálibu jako "moderizátoři". Podle Všelichy tu žije dost lidí, kteří hru potřebují a mají ji "v genech".
Kolik je "dost"? V současnosti má Rádio Limonádový Joe asi třicet tisíc posluchačů a kvůli vnitřním půtkám přišlo o jednu z hvězd - Jiřího Macháčka. Herec známý z filmu Samotáři paradoxně neodešel kvůli "zlému" novému šéfovi Pýchovi, ale spíš roztrpčen na "hodného" exředitele Všelichu. "Slíbili jsme si spolu, že budeme bojovat naostro, buď - anebo, že všechno řeknu v novinách, já to udělal - ale Dušan změnil taktiku a začal vyjednávat. Ztratil jsem nějak chuť s ním pracovat: sice můžeme spolu zajít na pivo a kecat o ženských, po týmu i po práci se mi stýská, možná za rok to přebolí a vrátil bych se - ale teď jsem ještě zahořklý," říká Macháček.
"Bylo to tak, lidsky ho chápu," uznává Všelicha, "ale ať to s rádiem dopadne jakkoli, stejně k nám Jirka Macháček patří - a my k němu."
Rádiu Limonádový Joe hrozí krach
Tipy z televizního programu
Recenze: Bohemian Rhapsody 60 %, Padesát odstínů šedi 35 %, Zootropolis: Město zvířat 60 %, Tři Tygři ve filmu: JACKPOT 50 %, Hra s nevěrou 50 %, Wanted 60 %, Vyšehrad: Fylm 55 %, Lady Bird 75 %, Vedlejší produkt 55 %, Pán prstenů: Společenstvo prstenu 80 %, Na nože 60 %, Jack Reacher: Nevracej se 55 %, Terminator Salvation 60 %, Daleko od Reykjavíku 60 %, Východní přísliby 60 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Peter Nagy, Česko na grilu, James Bond
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Boží mlýny, Iveta
Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková
Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak...
„Jsem z toho úplně hotová.“ Swift drží prvních 14 příček americké hitparády
Americká popová hvězda Taylor Swift po vydání nového alba The Tortured Poets Department ovládla...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
RECENZE: Starej, na..anej dědek. Dokument o Petru Jandovi je polotovar
Premium K 80. narozeninám a zároveň 60 letům kariéry kapely Olympic se Petr Janda dočkal roztříštěného a...
KVÍZ: Čórtův hrád, tam strašá. Co víte o Tajemství hradu v Karpatech?
Na prvního máje si můžete v televizi dopřát komediální klasiku Tajemství hradu v Karpatech. Pokud...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
RECENZE: Už jsme to viděli. Pocit, který vzbuzuje Vedlejší produkt
Premium Ukázkový příklad, proč divák při sledování premiérových českých krimiseriálů nabývá dojmu, že už to...
SÓLO PRO HÜBLA: Takový obyčejný život pana inženýra Theodora Kubíka
Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...
Gombitovou odřízla od světa její ošetřovatelka, vzpomíná autor memoárů slavných
Premium Je jedním z nejplodnějších a nejlépe prodávaných autorů memoárů slavných tváří, jako jsou Iveta...
Hvězdné Kylie Minogue a Liama Gallaghera na Szigetu doplní tři zástupci Česka
Na letošním ročníku festivalu Sziget, který se bude konat od 7. do 12. srpna na dunajském ostrova...
A znovu na Jadran. Kotek, Majer či Geislerová točí seriál Bora
Na Jadranu začalo natáčení série z dílny Voyo Originál s pracovním názvem Bora. Místo obrazu...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!