Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Německá prokuratura vyšetřuje bývalého šéfa Volkswagenu Winterkorna

  12:18
Prokurátoři v Německu zahájili vyšetřování bývalého generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna. Oznámil to v pondělí úřad prokurátora. Nově také vyšlo najevo, že zhruba 2,1 milionu vozů Audi po celém světě bylo vybaveno softwarem, který umožňoval falšovat údaje o emisích při testech.

Winterkorn tvrdí, že o manipulacích výsledků měření s emisemi nic nevěděl. | foto: Markus Schreiber)AP

Winterkorn minulý týden po téměř devíti letech ve funkci rezignoval po odhalení, že největší evropská automobilka montovala do vozů s naftovým motorem speciální software, který umožňoval falšovat údaje o emisích. Winterkorn však tvrdí, že o manipulacích výsledků nic nevěděl.

Aféra dieselgate

Vyšetřování má podle prokuratury zjistit, kdo byl za skandál zodpovědný. Prokuratura již obdržela řadu trestních oznámení, včetně jednoho přímo od Volkswagenu, který však nejmenoval žádné podezřelé, napsaly agentury AP a Reuters.

Začínají padat hlavy

Správní rada automobilky kvůli skandálu s falšováním testů dočasně zbavila funkce mimo jiné také šéfy výzkumu a vývoje značek VW, Audi a Porsche, dodala agentura Reuters s odvoláním na své zdroje.

Podle mluvčího Audi měly software modely A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 a Q5. V západní Evropě je to celkem 1,42 milionu vozů, z toho 577 000 v Německu, a v USA téměř 13 tisíc vozů.

Dozorčí rada Volkswagenu v pátek oznámila jméno nového generálního ředitele, kterým se stal Matthias Müllar, dosavadní šéf divize Porsche, a uvedla, že aktivity koncernu v USA, Kanadě a Mexiku bude nově řídit Winfried Vahland ze Škody Auto.

Křišťálová Lupa 2015

Dodala rovněž, že dočasně zbavila funkce několik manažerů, a to až do doby, než se vyjasní veškeré okolnosti skandálu. Jejich jména zatím neposkytla. Podle informovaných zdrojů, na které se odvolává agentura Reuters, jsou mezi nimi šéfové výzkumu a vývoje značek VW, Audi a Porsche. Všechny tři automobilky se ke zprávě odmítly vyjádřit.

Podvody jsou mnohem širší

Skandál VW vypukl před více než týdnem, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) firmu obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagenu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (438 miliard korun).

Skandál již začaly vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob. Volkswagen přiznal, že software umožňující manipulovat s měřením emisí instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut.

Odborníci upozorňují, že falšování emisních testů Volkswagenem může být jen částí mnohem širších podvodů. Ekologická skupina Transport & Environment (T&E), která úzce spolupracuje s Evropskou komisí, zveřejnila zprávu, podle níž nová evropská auta vypouštějí v průměru o 40 procent více oxidu uhličitého, než ukazují laboratorní testy.

T&E upozornila, že její údaje neprokázaly, že podobná zařízení jako VW používají také jiní výrobci. Nicméně upozorňují na velký rozdíl při laboratorním testování na emise oxidu uhličitého i oxidu dusíku a při skutečném výkonu. Podle skupiny je potřeba další šetření, aby se zjistilo, co dělají automobilky, aby zamaskovaly výši skutečných emisí oxidu uhličitého.

BMW i Mercedes

Analýza T&E ukázala, že některé nové vozy v EU, včetně vozů Mercedes, BMW a Peugeot, spotřebují o zhruba 50 procent více paliva, než tvrdí výrobci. Spotřeba je spojena s produkcí oxidu uhličitého, takže vyšší spotřeba znamená vyšší emise těchto tzv. skleníkových plynů.

Podle ekologů je rozdíl v testech tak výrazný, že se nedá vysvětlit ani známými praktikami, které jsou tolerovány při testování, jako je oblepení dveří auta páskou, aby se snížil odpor vzduchu, či využívání speciálních jízdních povrchů a pneumatik.

Analýza ukázala, že rozdíl mezi oficiálně udávanými výsledky zkoušek u oxidu uhličitého a skutečným světem u aut v EU stoupl loni v průměru na 40 procent z osmi procent v roce 2001. U některých modelů, jako je Mercedes, je rozdíl ještě vyšší.

Jsme na začátku?

“Skandál Volkswagenu je jen špičkou ledovce,“ uvedl manažer T&E Greg Archer. Dodal, že tento rozdíl stojí běžného řidiče 450 eur (12 300 korun) ročně.
Evropský svaz výrobců automobilů (ACEA), který zastupuje přední automobilky, uvedl, že nejsou důkazy o tom, že by stejný software jako Volkswagen, který je v EU nelegální, používaly široce i další automobilky.

V pondělním prohlášení však upozornil, že současný testovací systém byl vyvinut v 80. a 90. letech, a nebere tak v úvahu nové technologie, které mohou ovlivnit spotřebu pohonných hmot. Dodal také, že podporuje rozšíření modernějšího testování.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

Představenstvo ČEZ si vloni vydělalo 135 milionů, Beneš dostal 35 milionů

23. května 2024  7:21

Sedm členů představenstva energetické společnosti ČEZ mělo v loňském roce celkový příjem stejný...

Nahradit cihlu fošnou. Stavaři hledají cestu, jak stavět vyšší dřevostavby

23. května 2024

Premium V cizině je běžné, u nás stále ještě mimo hlavní stavební proud. Dřevo jako stavební materiál...

Ruský plyn nepoznáme. Je to mišmaš molekul, říká šéf Pražské plynárenské

23. května 2024

Konec plynu v Čechách nehrozí, alespoň ne v brzké době. Cena této komodity se ustálila, navíc se...

Bruselizace města neklapla. Unie se zbavuje desítek budov, čeká je proměna

22. května 2024

Evropská unie se rozhodla prodat svých třiadvacet kancelářských budov v Bruselu, majitelem se stal...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...