Ministr Ťok iDNES.cz řekl, že nebude ovlivňovat senátory, aby to změnili. Nejen proto, že pro změnu hlasovalo 114 ze 172 přítomných poslanců a poslanci by tak mohli případné veto Senátu přehlasovat.
Ťok vychází především z toho, že jeho úřad bude mít v rukou, kde se rychlostí 150 kilometrů za hodinu skutečně jezdit bude a kde ne. „Je to vůle poslanců. Senátoři k tomu zaujmou stanovisko. My aktivně nebudeme přesvědčovat senátory, aby to zrušili. Je to stejně uděláno tak, že ty úseky bude definovat ministerstvo dopravy a naše stanovisko není příliš souhlasné,“ uvedl Ťok.
„Předpokládám, že Senát zváží všechny argumenty pro a proti. Je to věc, kterou bude třeba ještě analyzovat,“ řekl iDNES.cz ke zvýšení rychlosti na dálnicích premiér a předseda ČSSD Bohuslav Sobotka. On sám se při hlasování zdržel, respektoval Ťokův nesouhlas. „Vzhledem k tomu, že jezdím na dálnici D1, tak vím, že není ani pro nižší rychlosti,“ uvedl ministr zahraničí Lubomír Zaorálek.
Zvýšení rychlosti vymyslel poslanec ODS
Návrh, aby se na dálnicích mohlo jezdit namísto současné nejvyšší rychlosti 130 kilometrů za hodinu stopadesátkou, vymyslel občanský demokrat Ivan Adamec a osvojil si ho šéf klubu ODS Zbyněk Stanjura. Na to, jak poslanci hlasovali, je zajímavý pohled. Podporovali to zákonodárci napříč stranami. Poslanci prostě chtějí jezdit rychle. (jak kdo hlasoval, najdete zde)
V debatě před schválením návrhu se ale našli i tací, kteří si dovolili protestovat. „Riskuji pověst muže i pravicového politika,“ řekl exministr zdravotnictví Leoš Heger z TOP 09. Upozornil na zdravotní rizika extrémně rychlé jízdy.
Jiný lékař, sociální demokrat Jiří Koskuba v nadsázce upozorňoval na to, co se teď bude dít dál. Bude snaha, aby se mohlo jezdit 180 za hodinu a pak třeba 200. „Uvidíme, co to udělá. Je nás příliš mnoho,“ uzavřel svou úvahu.
Zvýšení rychlosti na dálnicích přidali poslanci do zákona, jímž chtěl Ťok umožnit jen to, aby se o dvacet kilometrů v hodině - z 90 na 110 kilometrů zvýšila rychlost na vybraných čtyřiadvaceti úsecích silnic I. třídy, například mezi Teplicemi a Bílinou, z Jihlavy k dálnici D1 či z Pardubic do Hradce Králové (seznam úseků najdete zde).
Ťok marně apeloval na poslance, ať to nedělají v případě dálnic, protože české dálnice nejsou na rychlost 130 kilometrů za hodinu ani konstruovány.
„Mně by vyšší rychlost vyhovovala. Představuji si, že by mohla platit na opravených úsecích D1 a na dálnici D8 směrem na Drážďany,“ řekl MF DNES poslanec sociální demokracie, „fanoušek“ rychlé jízdy Jaroslav Foldyna.