Od chřadnoucí ODS se například část sponzorů přesunula k nadějnému hnutí ANO miliardáře Andreje Babiše nebo k SPOZ, které po vítězství Miloše Zemana v prezidentských volbách mnozí předpovídali slibnou budoucnost.
Sponzorské příspěvky nejsou v příjmech stran rozhodně zanedbatelnou položkou, v určitých letech tvoří až třetinu. Výpadek pak má logicky vliv na to, kolik si strana může dovolit utratit za kampaň. Zmíněná ODS může jen nostalgicky vzpomínat na doby, kdy v jednom roce utratila za propagaci přes půl miliardy.
Podle dat portálu PolitickeFinance.cz, který je součástí projektu aplikovaného výzkumu Sociologického ústavu Akademie věd, přešla spousta někdejších sponzorů ODS k jiným pravicovým stranám, nebo dokonce k levici.
Například bohumínská společnost Exelsior Group, zabývající se výrobou plastových obalů, poslala podle portálu v minulých letech celkem 1,55 milionu korun občanským demokratům a 100 tisíc korun TOP 09. Loni se však rozhodla podpořit levici a dala 50 tisíc Zemanovcům.
Podobným vývojem prošla stavební společnost Arnošt. Před pěti lety poskytla 100 tisíc korun na konto ODS. Loni se také přiklonila k SPOZ, které věnovala 200 tisíc.
Některé firmy sponzorují i více stran
Jinou kategorii sponzorů tvoří firmy, které sponzorují několik stran zároveň, a to mnohdy bez ohledu na levicovost či pravicovost. Čtvrt milionu korun dostalo loni pravicové hnutí ANO od zemědělské společnosti MJM Litovel. Stejná firma však zároveň podpořila 100 tisíci korunami i levicovou SPOZ.
Široké politické rozkročení předvedla i developerská společnost Passerinvest podnikatele Radima Passera. V minulém roce rovným dílem (po padesáti tisících korunách) obdarovala sociální demokraty, lidovce i TOP 09. Hnutí ANO se mohlo těšit dokonce z dvojnásobné částky od Passera.
Určitou výjimkou je otrokovická stavební skupina PSG, která se zaměřuje na energetické a průmyslové stavby. Ta v minulosti skrze firmy PSG International a PSG, a. s., sponzorovala jak ODS, tak KDU-ČSL i ČSSD. V loňském roce si ale získal sympatie skupiny jediný subjekt – ANO Andreje Babiše. Dostalo 50 tisíc korun.
"PSG v minulosti některým stranám na fungování přispívalo, aby podporovalo standardní fungování politického systému," uvádí ředitel marketingu PSG Patrik Kamas.
Finanční dary jsou investice, tvrdí americký sociolog
A podobně se vyjadřují další zástupci firem. Buď uvádějí, že jim nejde o vyjádření sympatií ke konkrétnímu subjektu, ale o podporu demokracie jako takové, nebo se nechtějí ke "sponzorskému přeběhlictví" vyjadřovat vůbec.
Americký sociolog Michael Smith, který řídí projekt PolitickeFinance.cz, upozorňuje, že za firemními dary stranám není jen nezištnost a obavy o demokracii.
"Firmy se chovají racionálně a finanční dary jsou pro ně investice. Možná chtějí získat vliv, možná zakázky, ale možná je ten důvod opravdu jen ideologický. V případě, že někdo podporuje více stran zároveň, je to spíš racionální než ideologické," konstatuje Smith.
Podle něj může být i menší dar v řádu desítek tisíc korun pokusem o ovlivnění politiky, pokud by se zájem firmy týkal jen regionální úrovně.