Volební spotyPozn.: Strany, které v seznamu chybějí, svůj spot iDNES.cz zatím nezaslaly. |
"Nelze očekávat, že by spoty změnily preference, stanovené renomovanými agenturami pro výzkum veřejného mínění," domnívá se Bohumír Štědroň, jenž přednáší politický marketing na Univerzitě Karlově a Vysoké škole mezinárodních a veřejných vztahů.
Podle něj spoty nijak nevybočují z průměru. "Vypadají všechny stejně, autory jsou renomované agentury," zhodnotil Štědroň. "K nadprůměrným patří 'klidná strana' ČSSD a Tomio Okamura, který formuluje nebývale ostře protikorupční stanovisko," dodal odborník.
Okamura si k natočení klipu přizval režiséra a kameramana F. A. Brabce. Lidovci režiséra Filipa Renče (více o jejich spolupráci čtěte zde).
Strany sáhly především po lídrech. Z těch, které mají podle průzkumů největší šanci dostat se do Sněmovny, zvolili zcela opačný postup Strana práv občanů - Zemanovci. Do klipu angažovala členy, kteří vystupují v roli voličů. "Jsou to všichni členové místní organizace ve Zlíně," uvedl Vladimír Kruliš, místopředseda Zemanovců. Strana to přiznala už dříve. Při vysvětlování, proč je ve spotu policista. Politickou angažovanost jim zakazuje služební zákon. Zemanovci ale uvedli, že ve skutečnosti o policistu nejde a uniforma je v tomto případě jen kostým.
Komunistická strana zase využila svoji půlminutu k tomu, aby lidem řekla, že "místo výroby volebního spotu podpořila akce pro děti a mládež".
Podle Davida Dohnala z Katedry politologie a evropských studií Filozofické fakulty Univerzity Palackého je spot komunistů nejméně zdařilý, a to i kvůli grafice a barvám, které strana v oznámení použila. A spolu s ním i ten Okamurův. "Působí příliš staticky, což až kontrastuje se snahou pana Okamury prezentovat se v dynamickém světle," domnívá se Dohnal.
Nejvydařenější spot předvedlo podle něj hnutí ANO. "Má jasné sdělení a práci s pozitivními emocemi. Zdařilé jsou rovněž klipy TOP 09 a ČSSD, byť ten je možná až příliš dlouhý," dodal Dohnal.
Zatímco TOP 09 vsadila z velké části na animaci a díky ní usadila svého předsedu Karla Schwarzenberga na silný motocykl, předseda ČSSD Bohuslav Sobotka se ve spotu prochází po zvlněné české krajině.
Všechny strany kandidující ve volbách do Sněmovny mají ze zákona právo odvysílat své prezentace v České televizi i Českém rozhlasu. Ty jim vyhradily celkem 14 hodin vysílacího času.
Očima politologaDavid Dohnal, doktorand Katedry politologie a evropských studií Filozofické fakulty Univerzity Palackého, vidí spoty stran, které mají dle předvolebních průzkumů šanci dostat se do Sněmovny, následovně:
"Tradičně rezignuje na výrobu předvolebních klipů. Jí předkládaná zpráva není velmi vydařená, kombinuje světle zelenou, červenou a bílou. Důvodem, proč KSČM neinvestuje do volebních klipů, může být i to, že je není schopna dále využít mimo televizní obrazovky, například na svých webových stránkách, sociálních sítích či coby placené klipy v kinech – její voličská skupina tato média prostě nevyužívá." ODS SPOZ TOP 09 Úsvit přímé demokracie |