Šestice poslanců ODS nepodpořila návrh vlády na růst DPH o jeden procentní bod, tedy na 15 procent u potravin, léků či jízdného a na 21 procent u ostatního zboží, a do hry se tak vrátila už schválená jednotná sazba 17,5 procenta. Může také přijít nový návrh na zachování dnešních sazeb. Na stole jsou tedy tři varianty vývoje a definitivní verze může být jasná až těsně před koncem roku.
"Čerstvá sbírka zákonů plná daňových novinek patří k českým Vánocům stejně jako koledy. Letos ale tato hra s podnikateli získala nový rozměr," upozorňuje Jan Čapek, daňový expert z poradenské společnosti Ernst & Young.
Firmy tak mají problémy při přípravě svých rozpočtů na příští rok, část z nich neví, jak směřovat svou cenotvorbu, a těžko se jim odhaduje vývoj trhu a jejich podnikání. Musí proto propočítávat všechny varianty.
"V současné době je velice obtížné upravit vnitřní IT systémy v souvislosti se změnou sazby DPH," popisuje Michaela Hendrychová, ředitelka pro daně tuzemské Telefóniky. V podmínkách velké telekomunikační firmy znamená každý zásah do DPH nejen úpravy vnitřních IT systémů, ale také úpravu smluv a ceníků s dalšími obchodními partnery či přecenění skladů.
A samozřejmě položka nejdůležitější: nastavení cen pro koncové zákazníky. Firmy musí řešit, zda ceny jejich zboží či služeb kvůli DPH vzrostou, zůstanou ve stejné výši, nebo dokonce klesnou. A jak se to projeví v jejich maržích a v hospodaření. Zároveň si nejsou jisté, kam směrovat své reklamní a marketingové plány.
Firmy tratí desítky milionů
"Nejistota a nedostatek času nám velmi komplikují práci. Musíme pracovat ve všech variantách, které tak celou změnu sazby ještě více prodražují. Nakonec se může ukázat, že jsme to dělali zbytečně," dodává Hendrychová. Podle ní tak například Telefóniku může stát aktuální nejistota až desítky milionů korun, které vynaloží navíc.
Konkurenční T-Mobile odhaduje vícenáklady také na desítky milionů korun a zároveň upozorňuje, že musí připravovat také různé dělení základu daně u faktur zákazníkům na přelomu roku. Zjednodušeně řečeno jde o to, že vyúčtování obvykle není nastavené přesně od začátku do konce měsíce, ale přesahuje do dvou měsíců. U služeb v prosinci tak bude muset být současná sazba DPH, u služeb čerpaných v lednu nová sazba. To vše na jednom vyúčtování pro klienta.
"Náklady související s nestandardně rychlou změnou legislativy by neměly nést subjekty, které ji nezpůsobily. A už vůbec by neměly postihovat zákazníky. Z těchto důvodů potřebujeme znát odpověď o sazbě DPH co nejdříve," uvedla mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová. Podle ní bude muset operátor změnit zhruba padesát svých systémů.