Zaplaťte bez koruny patnáct set ročně a my vás ochráníme před pokutami. Na nabídku společnosti Fleet Control upozornil ve středu list Právo. Firma potenciálním zákazníkům slibuje, že za ně převezme veškerou administrativu i případné placení.
Služba funguje naprosto jednoduše. "Pokud řidiče zastaví hlídka, musí trvat na tom, aby se vše řešilo ve správním řízení. V okamžiku, kdy dostane vyrozumění, přepošle nám ho s plnou mocí a my už vše vyřešíme," tvrdí manažer projektu Petr Kocourek. "Využíváme při tom všech právních argumentů - jak faktických, tak procesních."
Firma se přitom ohání více než 98procentní úspěšností. Pokud by obhajoba přestupku nevyšla, slibuje firma vyplacení patnácti stovek za každý přidělený bod.
Nečestné a nesportovní
Ministerstvu dopravy se ale takový postup hrubě nelíbí. "Jedná se o velmi nestandardní zastupování ve správním řízení, které pokládáme za neetické. Z hlediska dopravních předpisů o porušení zákona nicméně nejde," řekl mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar. Resort se podle něj problémem zabýval, nicméně hlubší analýzu v plánu nemá.
Že jde ale o záležitost skutečně vybočující z normálu, potvrzují i právníci, které iDNES.cz oslovil. "I když může jít o malé sumy, tak je to nelegální. Tím, že řidiče zastoupí, poskytují právní pomoc za úplatu. To ovšem mohou jen advokáti," je přesvědčen Václav Vlk.
"Pokuta je ve své podstatě forma trestu jen ve správním řízení a osobní plnění. Je to stejné, jako byste spáchal trestný čin a sednout by si za vás šel někdo jiný," dává mu za pravdu Klára Samková.
Ještě dále jde advokát Jaroslav Ortman. "Já bych takové firmě plnou moc nedal. Podle mě zneužívají strachu z přestupkového řízení a slibují nesplnitelné. Přestupkové řízení totiž zahajuje státní orgán proti konkrétní osobě."
Prakticky totožný názor jako Ortman má i ministerstvo vnitra. "Domníváme se, že proti páchání protiprávního jednání se nelze pojistit. Správní úřad bude vždy řešit protiprávní jednání toho konkrétního pachatele, kterému také bude ukládána pokuta. Za zvážení tedy stojí, jestli nedochází k nabídce služeb, které reálně nelze zajistit," vzkázala ministerská mluvčí Denisa Čermáková.
Nejsou první
I kdyby ale nakrásně pojištění proti pokutám zákonu neodporovalo, nabízí se jiná logická otázka - kdo budou hlavní klienti? Kromě slušných řidičů, kteří se jen obávají třeba pokuty za špatné parkování, může přitahovat řidiče typu Aleše Trpišovského. "Je to jedno z rizik," uznává manažer projektu Petr Kocourek. Mechanismus, který by přílivu silničních pirátů zamezil, podle něj ale neexistuje.
Ostatně, na nedostatek zájmu si podle všeho společnost Fleet Control stěžovat nemůže. "Službu nabízíme týden a za tu dobu už máme stovky zákazníků," říká Kocourek. Jestli jde z velké části o "malé ryby" nebo bezohledné řidiče silných vozů, se lze jenom domnívat.
Firma ale není první, kterou tento lukrativní byznys, kterým oblast dopravních přestupků beze sporu je, zaujal. Před dvěma roky totiž podobnou službu pod názvem Svatý Kryštof nabídla pojišťovna Slavia (více čtěte zde).
Její klienti si k povinnému ručení mohli (a stále mohou) připlatit 1 500 korun a pojišťovna jim pak pokuty udělené ve správním řízení zpětně proplatila. Pojistit se řidiči mohou i proti odebrání řidičáku.
Její krok tehdy vyvolal v pojišťovacích vodách poměrně velkou bouři. Podle zástupců jiných ústavů byla totiž nabídka ostudná.