Šampaňské bude muset ještě zůstat v lednici. A to minimálně o čtyři měsíce déle. Zatímco ještě na jaře se Ředitelství silnic a dálnic dušovalo, že duben 2010 je závazným termínem i přes hospodářskou krizi, tento čtvrtek již v tiskové zprávě nenápadně naznačilo, že na jaře se mezi "dé jedničkou" a "dé pětkou" ještě jezdit nebude.
"I dnešní událost (dokončení mostu přes údolí Berounky – pozn. red.) potvrzuje plánované zprovoznění již v příštím roce, ke kterému má dojít v letních měsících," píše Martina Vápeníková z ředitelství.
Ředitelství přiznává: Nestíháme
Stavbaři odmítají nyní o zpoždění oficiálně hovořit. Vše prý ukáže až inspekční prohlídka na staveništi a plán prací přes zimu. Ředitelství však už jednalo s městem a politikům přiznalo: "Nestíháme."
NEŠŤASTNÁ OBJÍŽĎKAChybějící dálnice zatíží okresní silnici 101 Kudy vede |
Ještě horší scénáře ovšem nabízejí materiály radnic, přes jejichž území dálnice vede. "Stavba okruhu pokračuje. Okruh nicméně nebude otevřen na jaře 2010, jak bylo plánováno, ale až na podzim. Vinu na zpoždění má nutnost rekonstruovat úsek od Slivence k nájezdu na D5 a dále zpoždění v úseku stavby k dálnici D1," napsala třeba starostka Slivence Jana Plamínková na internetových stránkách obce.
Termín je napjatý, ale zvládnou se dá
Proti stavbařům hovoří i laický pohled, jenž řidiči získají na dálnici u Průhonic, kde se staví v přímém přenosu. Zatímco u Lahovic se již tyčí dlouhé betonové mosty, tunely pod Točnou u Lochkova jsou dávno proražené, na opačném konci stavby – u dálnice D1 – mají dělníci za sebou jen zemní práce a základy mostních pilířů na budoucí mimoúrovňové křižovatce.
Když bude teplá zima, dal by se však ještě podle odborníků jarní termín zachránit, i když je to velmi nepravděpodobné. "Kolem budoucí křižovatky jsem před pár dny projížděl, takže jsem se na to díval. Zvládnout se to dá, i když je termín opravdu napjatý. Před lety byla stavba dálnice D8 na státní hranici s Německem ještě napjatější, ale stavebníci pak předvedli koncert a všechno se stihlo," uvažuje Martin Doksanský z firmy Stavby mostů Praha.
Podle něj se dá betonovat i v zimě do teploty minus 5 až 8 stupňů Celsia. Potíž může být jen s většími mrazy a také s asfaltem. Asfaltárnám se totiž v zimě nevyplatí kvůli nízkému počtu zakázek pokračovat ve výrobě a provozy od prosince do března zpravidla stojí. A dálnice potřebuje několik vrstev asfaltu.
PRAŽSKÝ OKRUHTECHNICKÉ ÚDAJE POPIS STAVBY KDE DÍKY STAVBĚ UBUDE AUT Strakonická (Lahovičky) 54 tis. AUT NA HRANICÍCH PRAHY |