Stanice Dědina

Stanice Dědina - Trasa A se začne stavět příští rok. Takhle by mohla vypadat stanice Dědina. | foto: Vizualizace Metroprojekt

Na metro D nejsou peníze. Přednost má áčko

  • 66
Hlavní město nemá peníze na to, aby postavilo novou trasu metra D z Hlavního nádraží do Písnice. Vyplývá to ze zasedání finančního výboru zastupitelstva, kde vystoupil i ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.

"Město pravděpodobně nenajde dostatek peněz, aby mohlo novou trasu stavět souběžně s prodloužením linky A z Dejvické," řekl Dvořák, který zastupitelům představil odbornou studii, jež se zabývá možností, že by se na stavbě "déčka" podílel soukromník. Náklady se odhadují na 47 miliard korun.

Studie, kterou má MF DNES k dispozici, počítá s tím, že by město vložené investice soukromé firmě splácelo čtyřicet let. "Za těch čtyřicet let by to byla splátka až dvanáct miliard korun ročně," doplnil investiční ředitel Dopravního podniku David Dohnal.

Podle opozičních zastupitelů to je hodně špatná zpráva pro obyvatele Krče, Libuše a dalších čtvrtí na jihu města. Takový závazek si prý město nemůže dovolit, a výstavba metra D je proto velmi mírně řečeno nejistá.

"Tolik peněz nemůže město splácet. Muselo by si na splátky půjčit. Možná zjistíme, že zapojení soukromého investora není možné," obává se člen výboru Karel Březina (ČSSD). Souhlasí s ním i jeho spolustraník a předseda finančního výboru Petr Hulinský.

"Nemáme dostatek peněz. Zvláště v době, kdy stavíme za 26 miliard severozápadní část vnitřního okruhu, kdy dáme 14 miliard na prodloužení áčka a kdy potřebujeme opravit za zhruba 10 miliard korun čističku," spočítal Hulinský.

K těmto pohledávkám je potřeba přičíst i dvacetimiliardový dluh, jenž musí Praha splatit do pěti let. Roční rozpočet města je přitom zhruba 44 miliard korun.

Jedinou možností pak zřejmě bude využít na výstavbu nové trasy podzemní dráhy očekávané miliardové výnosy z plánovaného prodeje ruzyňského letiště, zapojit do financování Evropské fondy nebo si půjčit peníze v bance.
 
Metro do Písnice je pro Dopravní podnik totiž velmi důležité. Aby ne. Prahu 4, nejlidnatější městskou část s rozsáhlými sídlišti, spojují s centrem jen dvě tramvajové trati.

Na Vídeňské ulici mezi Kačerovem a Thomayerovou nemocnicí je dnes nejhustší provoz autobusů v Praze. "Jezdí tu v jednom směru až 120 spojů za hodinu," potvrzuje investiční ředitel Dopravního podniku David Dohnal.

Stanice PetřinyPodnik by chtěl, aby výstavba začala už v roce 2010 a cestující se v prvním úseku mezi Pankrácí a Novými Dvory svezli o čtyři roky později. Za další dva roky by pak soupravy metra zajížděly až na Písnici, kde by také vzniklo depo, a v roce 2018 by byla trasa prodloužena z Pankráce k Hlavnímu nádraží.

Na rozdíl od obyvatel Prahy 4 mohou být po včerejšku v klidu lidé z Dejvic.

Podle finančního výboru se peníze na prodloužení metra z Dejvické směrem k letišti najdou. Stavět by se mělo již příští rok. A obyvatele Prahy 6 potěší i jedna novinka.

Metro A povede až do Motola, nikoli jen na Petřiny
"První část povede až do Motola, nikoli jen na Petřiny, jak se doposud předpokládalo," řekl ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.

Stanice MotolMotol bude podle průzkumů jednou z nejvytíženějších stanic v Praze vůbec. Má být téměř v úrovni terénu, aby ji mohli bez problémů využívat pacienti blízké nemocnice.

Náklady na výstavbu tunelů a stanic a také na nákup patnácti nových souprav se odhadují na 19,4 miliardy korun – zhruba 7,5 miliardy korun však slíbila Evropská unie. "Trasa do Motola musí být zprovozněna nejpozději do roku 2015, jinak nemůžeme evropské peníze čerpat," varoval Dohnal.

Dopravní podnik plánuje poslat vlaky na novou trasu už o jeden či dva roky dříve. V roce 2017 má být metro prodlouženo k Dlouhé Míli a o rok později až k letišti.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video