Nejdelší tramvajová síť v Česku představuje 149 km dvoukolejných tratí, po kterých jezdí největší počet provozovaných vozů, a to 975 ks; celková délka linek je 559 km. S tramvajemi byla také spjata výroba elektrické energie pro hlavní město (do roku 1945).
To vše jsou pražská tramvajová nej, a to jsme v úvodu nevyjmenovali všechna. Další najdete ve výběru nejzajímavějších pražských tramvajových rekordů:
|
Mezi stanicemi Hlubočepy a Sídliště Barrandov jezdí tramvaje 3,2 km dlouhou trasu po nejmodernější trati v Praze . Trasa drží hned tři tramvajové rekordy. Je to nejdelší stoupání pro tramvaj v ČR, dále zde najdete dvě nejdelší, ryze tramvajové estakády a také dva podjezdy (tunely).
Trať byla slavnostně otevřena 28. listopadu 2003 a o den později začal zkušební provoz s cestujícími. Kolejiště ještě nekryl dnešní povrch, tráva a dláždění, protože po zajetí tratě musí dojít k poslednímu, třetímu podbití pražců. Mezi zvláštnosti patří dilatační zařízení na mostní estakádě, která umožňují posun kolejnic až o 40 centimetrů. Trať byla již během stavby opatřena automatickými olejovými mazníky okolků v obloucích o malých poloměrech, aby se snížilo opotřebení kolejnic. Další vymožeností, kterou najdete ve všech stanicích, je víceúčelový stojan (pravá fotografie). V něm dominuje automat na prodej jízdenek. Pomocí dotykového displeje můžete vyhledávat v informačním systému Dopravního podniku, a to především spojení v Praze. Je také možná hlasová komunikace s dispečerem. |
7. Stavba nové trati či její rekonstrukce |
V pražské tramvajové síti velmi výjimečně najdete den, kdy neprobíhají žádné tramvajové výluky. Téměř neustále probíhají práce na rekonstrukcích tratí. Aby to nebylo vše, právě se staví nová trať z Laurové do Radlic. Trasování si můžete prohlédnout zde. Technologie používané pro rekonstrukce. Své místo má také klasická technologie štěrkového lože v kombinaci dřevěných (vlevo) nebo betonových pražců (vpravo). Dnes se používá odhlučněná konstrukce s využitím tlumicí pryže a pružným uchycením kolejnic. K odhlučnění a snížení vibrací se využívají antivibrační a odhlučňovací rohože do podkladních vrstev. K odhlučnění vlastních kolejnic se montují speciální bokovnice a podložky pod patu kolejnic. Tramvajový svršek se staví jako odkrytý nebo se zákrytem. V místě, kde po trati mohou jezdit vozidla, se zákryt dělá z asfaltu, v historickém jádru metropole se používají žulové kostky. Samostatná vedená tělesa se staví většinou jako zatravněná s automatickým zavlažováním. Trať tohoto typu u zastávky Poliklinika Barrandov je podle zkušeností redakce nejtišší v Praze. |
9. Tramvaj Škoda 14T v designu Porsche |
Podle čtenářů iDNES.cz je tramvaj 14T v designu Porsche nejkrásnější tramvají v Česku (více si přečtěte zde ). Poslední nákup tramvají pro Prahu byl před 10 lety, jednalo se o typ T6A5, poté smíchovský výrobce zanikl. Pro zajímavost uvedeme, že smlouva na dodávku celkem 60 krasavic byla uzavřena v roce 2004 s tím, že v roce 2005 byly dodány první dvě, v následujícím roce další desítka a v roce 2007 přibylo ještě osm, tedy celkem dvacet. V dalších letech bude 14T přibývat po patnácti kusech ročně, v roce 2010 bude dodán zbytek série. Mimo to se v ulicích objeví z produkce Škody 250 vozů typu 15T, které se budou dodávat až do roku 2017.
Moderní a účelné uspořádání interiéru kombinuje klasické uspořádání sedadel naproti sobě a ve směru jízdy. Řešení provedli čeští návrháři, a to včetně kabiny řidiče. Podle zkušeností z provozu je ale již při částečně osazené tramvaji obtížný pohyb mezi sedadly, obzvláště ve článcích nad podvozky. Interiér má 69 míst k sezení a při největším normovaném obsazení osmi stojícími cestujícími na jeden metr čtvereční poskytne 210 míst ke stání (má tedy celkovou přepravní kapacitu 279 velmi "namačkaných" osob) . |
10. Výhled do budoucna |
||
V Praze se tramvajové tratě do roku 1985 převážně rušily, a to kvůli výstavbě nových stanic metra. Prostě se tehdy soudilo, že povrchová kolejová doprava zastarala. Na základě zkušeností z loňských výluk (které způsobily opravy a rekonstrukce svršku) soudíme, že metropoli ze všeho nejvíc chybí zrušený úsek (1985) v ulici Na Příkopě a Národní. Po letech pouhé údržby tramvajového svršku nastala v roce 2003 příjemná změna. Do provozu byl poprvé po dlouhých 8 letech uveden nový úsek - přibyla nejmodernější trať mezi stanicemi Hlubočepy a Sídliště Barrandov.
V těchto dnech již pracují stroje na prodloužení úseku Laurová - Radlická. |
||
Plánované tramvajové tratě (TT) | Termín zprovoznění | Délka dvojkolejných úseků (km) |
TT Laurová - Radlická | 2008 | 0,75 |
TT Podbaba - ČD Podbaba | 2010 | 0,4 |
TT Barrandov – Slivenec | 2010 | 1,51 |
TT Počernická - Sídliště Malešice | 2011 | 2,08 |
TT Václavské náměstí | 2011 | 0,57 |
TT Sídliště Modřany - Nové Dvory | 2014 | 2,44 |
TT ČD Podbaba – Suchdol | 2014 | 4,48 |
TT Zlíchov – Dvorce | 2014 | 0,37 |
TT Divoká Šárka - Sídliště Dědina | 2016 | 1,57 |
Celkem: | 14,17 | |
Zpět na deset pražských tramvajových nej Pozn. redakce: Nakonec uvedeme odstrašující případ. Po pouhém oznámení, že by ulicí (oblast Budějovické a Jeremenkovy) mohla vést tramvajová trať, se zvedla vlna velmi účinného odporu obyvatel. Ti by stavbou kolejiště nové tramvajové trati přišli o možnost parkování na ulici. Ztrátu parkování při protestech "maskovali" ekologickými námitkami. V oblasti bydlí nejeden VIP... |