Na stránkách nechvalně proslulých fotbalových násilníků z Brna Johny Kentus Gang bliká banner propagující slovenskou oděvní značku Eighty-Eight. Stejná reklama je i na serveru Hooligans.cz.
Eighty-Eight znamená osmdesát osm. "Zasvěcení" ale číslu rozumí jinak. "V neonacistickém prostředí jsou tato čísla užívána jako kryptogram, který vyjadřuje nacistický pozdrav Heil Hitler!" řekla mluvčí policejního Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Blanka Kosinová. Písmeno H je totiž na osmém místě v abecedě.
Firma sice na svých stránkách tvrdí, že číslo 88 symbolizuje sílu, energii, seberealizaci. Odvolává se na významné letopočty, které jsou s touto číslicí spojeny.
Produkty s touto značkou vypadají jako běžné sportovní oblečení. Potisky ale ukrývají rasistické poselství. "Bowlingový team" značky Eighty-Eight například znázorňuje bílá bowlingová koule, která rozráží černé kuželky.
Za firmou, která oblečení Eighty-Eight od roku 2005 vyrábí, navíc stojí Rasto Rogel, zpěvák slovenských neonacistických skupin Krátky proces a Juden Mord.
Malá odbočka - když v roce 1992 Krátký proces koncertoval v Bzenci, řada fanoušků v prvních řadách hajlovala. Zpěvák Daniel Landa tehdy v televizním dokumentu prohlásil, že by chtěl s Krátkým procesem zahrát na jednom pódiu.
Majitelům obchodů, kde se oblečení Eighty-Eight prodává, a které redakce iDNES.cz oslovila, nacistická symbolika nevadí. "Slyším to poprvé a ani mě to nezajímá. Pro mě je důležitý obchod," řekl zaměstnanec plzeňského Original Store, který odmítl říct jméno. Podobně se vyjádřil i Michal Brichta, majitel karlovarského krámku Gang Shop: "Nevěřím tomu, ta čísla můžou znamenat cokoliv."
Radikální výšivky
Mezi nejznámější a nejpopulárnější značky příznivců radikální pravice patří Thor Steinar. Podle serveru Antifa.cz ho vyrábí dva aktivní němečtí neonacisté. Oblečení je k dostání v několika českých městech, kam ho distribuuje plzeňský Original Store.
"Ve firmě, která dováží značku Thor Steinar, jsou dvě osoby spjaté s neregistrovanou organizací Národní odpor. Tyto osoby také často navštěvují neonacistické koncerty," potvrdila Blanka Kosinová.
V Německu se firma Thor Steinar před dvěma lety dostala do konfliktu se zákonem. Soudní znalci konstatovali, že logo obsahuje nacistické symboly a firma ho musela změnit. Také česká policie začala před dvěma lety stíhat asi dvě desítky lidí, kteří měli na oblečení staré logo Thor Steinar. Po čase vyšetřovatelé případ odložili a zboží se v obchodě prodává dál.
Nové logo vypadá na první pohled jako nesmysl, jsou v něm ale rozpoznatelné odkazy na starogermánské runy a svastiku. Neonacisté vytvářejí novou symboliku, shodují se odpůrci ultrapravice.
Národ sobě
Kampaň na obranu značky Thor Steinar rozjel Filip Vávra, svého času vůdce Národního odporu.
Další bývalý člen hnutí Národní odpor se vrhl na podnikání s oblečením pro své "kamarády". Karel Hlaváč z Brna vyrábí a prodává značku Nibelung. Bez ostychu kopíruje font písma, jaký používá zmiňovaný Thor Steinar.
"Policie nezjistila, že by z prodeje tohoto zboží bylo financováno nějaké extrémně pravicové hnutí. Výdělek z prodeje slouží výhradně k profitu vlastníků. K podpoře takových hnutí, jako je například neregistrovaná organizace Národní odpor, slouží spíše výdělek z ´white power´ koncertů pořádaných neonacisty," vysvětlila Kosinová.
V minulosti čeští pravicoví extremisté s oblibou nosili i oblečení značky Fred Perry. Jakmile zjistili, že zakladatel značky byl Žid, trička a mikiny z dílny Fred Perry demonstrativně pálili.
Mnoho zavedených firem, jejichž značky si neonacisté oblíbili v minulosti, se proti spojení s radikály vymezuje. Firma Lonsdale dala například letošní kolekci podtitul Lonsdale miluje všechny barvy.