Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dítě není zmenšený dospělý! Proč umírají na silnici?

  10:31
Za poslední tři roky zemřelo na našich silnicích 104 dětí a za posledních 15 let dokonce 817! Na druhu stranu děti samotné zaviní každoročně okolo 700 nehod. Pro každého řidiče musí jakékoliv dítě v blízkosti silnice signalizovat řidiči „Pozor!“.

Krutá čísla
V letech 2002 - 2004 zemřelo na českých silnicích 104 dětí. Za posledních 15 let je to 817 dětí.

V roce 2004 přišla na našich silnicích o život celá jedna školní třída (24 dětských obětí silničního provozu).

Tato čísla však zahrnují pouze nehody, které se dostanou do policejních statistik. Ve statistikách "dětských nehod" se například nemusí objevit úrazy dětí při jízdě na jízdním kole nebo zpravidla tragické nehody s tramvají, které eviduje drážní inspekce.

Jak uvádějí výzkumy Světové zdravotnické organizace (WHO) i v tak vyspělých státech, jako jsou státy Evropské unie, každodenně umírá v důsledku úrazů 14 dětí, dalších 2 240 je hospitalizováno a dalších téměř 30 000 musí vyhledat lékařské ošetření.

Počet usmrcených dětí při dopravních nehodách v ČR za poslední 3 roky

2002

44

2003

36

2004

24

CELKEM

104

Z těchto úmrtí plných 48 % tvoří usmrcení v důsledku dopravní nehody. (Pro ilustraci - utonutí tvoří přibližně 11 % usmrcení, pády 5 %, otravy 2 % a požáry 5 %.)

Příčiny dopravních nehod dětí nevyplývají z neznalosti pravidel provozu na pozemních komunikacích, ale z jejich špatné interpretace v reálném provozu.

V České republice je stále velice nízká úroveň používání prvků pasivní bezpečnosti dětí ve vozidlech (dětských zádržných systémů). 

 

Počet dětí usmrcených
v 1. čtvrtletí

2003

5

2004

2

2005

10

Často můžeme vidět dítě stojící mezi sedadly osobního automobilu a nikoli v dětském zádržném systému (autosedačce), který mu v případně dopravní nehody může zachránit život.

Pro ilustraci - četnost používání dětských zádržných systémů je v Německu 96 %, ve Švédsku 89 %, ve Velké Británii 97 % a ve Francii 70 %.

Zpravodajství 15.06.2005 18:59: Sedm dětí skončilo po nehodě v nemocnici

Při nehodě autobusu v Držkové na Zlínsku bylo lehce zraněno sedm dětí. Záchranáři je odvezli do nemocnice ...více

Stále není doceněno používání cyklistických přileb, a to i přes skutečnost, že právě přilba může být tím, co zachrání dítěti - cyklistovi život. Např. na Novém Zélandu používá cyklistickou přilbu 94 % dětí do 10 let.

Bezpečné silnice dětem

Bezpečné silnice dětem je projekt, jehož cílem je zvýšení bezpečnosti dětí v silničním provozu.

Projekt chce nejenom upozornit na špatnou situaci v bezpečnosti dětí na silnici a pojmenovat hlavní příčiny, ale také pomoci při řešení.

Cílem akce Bezpečné silnice dětem je především:
- upozornit na špatnou situaci v bezpečnosti dětí na silnici a pojmenovat hlavní příčiny
- najít a představit zajímavé lidi, firmy či výrobky z oblasti bezpečnosti dětí v silničním provozu
- dát konkrétní návody, předat zkušenosti a kontakty, ukázat modelová řešení.

Cílem projektu je také najít, vybrat, ocenit a zpopularizovat zajímavé aktivity a lidi, kteří za nimi stojí. Všem zájemcům je již nyní k dispozici databáze těchto aktivit přístupná na webu na adrese www.clive-detem.cz. 

Dítě - účastník silničního provozu
Jediné, co si může každý dospělý vyzkoušet je, jak dítě asi vidí svět kolem sebe, jaký má rozhled.

Zkuste se přikrčit za automobil a rozhlížet se. Poznáte, jaký je rozsah zorného pole dítěte (daný jeho výškou) a jak omezený má rozhled.

Ale to je pouze jeden z mnoha faktorů, které činí děti v provozu velmi zranitelné.

Děti totiž, přestože se mnohdy samostatně pohybují přímo v provozu nebo v jeho blízkosti, nemají zdaleka tak vycvičené smysly ani dostatek zkušeností, aby mohly a uměly správně reagovat na tak obrovské množství podnětů, které provoz na pozemních komunikacích nepřetržitě přináší.

V čem jsou jiné děti - chodci?
Úplně malé děti se v silničním provozu většinou nepohybují samy. Nikdo však nemá záruku, že dítě držící se za ruku matky nebo jiného dospělého se náhle nevytrhne.

Proto by pro každého řidiče mělo jakékoliv dítě v blízkosti silnice signalizovat řidiči „Pozor!“.

Ať se drží za ruku, je samo nebo ve skupince dalších dětí.

Největší nebezpečí hrozí dětem v období, kdy začíná nebo končí vyučování, a v jejich volném čase. Statistiky to bohužel potvrzují.

DÍTĚ NENÍ ZMENŠENÝ DOSPĚLÝ!

*Malé děti mají oči v daleko nižší úrovni než dospělí, vidí tedy podstatně méně.
*Geometrické tvary, které jsou podstatou dopravních značek, dítě chápe zhruba až od čtyř let věku.
*Přesné a spolehlivé rozlišení barev lze od dětí vyžadovat až v pěti nebo šesti letech.
*Zcela bezpečně rozlišovat pravou a levou stranu jsou děti schopny až v devíti letech.
*Dítě neumí spolehlivě rozlišovat zvuky v silničním provozu a neumí určit správně ani směr, odkud přicházejí.
*Dítě si všímá mnoha věcí současně a neumí cíleně zaměřit pozornost, těká od jednoho předmětu k druhému a v případě, že ho něco zaujme, není schopno zaměřit pozornost jinam; většinou ho zaujme právě to, co nemá vztah k dopravě.
*Dítě vnímá některé podněty z okolí izolovaně a není schopno spojit je do celků.
*Dítě je ochotno neustále si hrát a tato chuť jej neopouští ani v silničním provozu či v jeho blízkosti; jestliže si dítě hraje, zapomene na všechno ostatní a může snadno vběhnout na silnici i z relativně bezpečného místa (hřiště); malé dítě nedokáže náhle přerušit běh.
*Dítě neumí odhadnout vzdálenost ani rychlost přijíždějícího vozidla a ani případnou délku jeho brzdné dráhy.
*Dítě si neuvědomuje, jaký vliv na brzdnou dráhu má stav vozovky (listí, déšť, sníh, led apod.).
*Dítě nezná všechna nutná pravidla silničního provozu, a pokud ano, tak je většinou neumí v praxi používat.

Do tajů bezpečného silničního provozu děti v projektu "Bezpečné silnice dětem" zasvěcuje Clive – jedna z nejstarších testovacích figurín automobilky Volvo.

VÍCE NA WWW.CLIVE-DETEM.CZ

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

23. května 2024

Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...