Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Výstavba plzeňského obchvatu odstartovala

  12:49
Plzeň - Až tři a půl roku po otevření dálnice z Plzně do Rozvadova zahájil v pondělí investor stavby - Ředitelství silnic a dálnic Praha (ŘSD) - výstavbu první osmikilometrové části obchvatu Plzně. Asi třetina obchvatu dálnice D5 v úseku Sulkov - Útušice by měla být podle vyjádření Petra Laušamana z ŘSD dokončena v roce 2003. Stát bude asi dvě a půl miliardy korun. Termín dokončení celého obchvatu má však v rukách Vrchní soud. Ten má totiž koncem března rozhodnout, zda ministerstvo pro místní rozvoj neporušilo vydáním územního rozhodnutí na schválenou delší trasy obchvatu zákon.

Dlouhá či krátká varianta?
Poslední variantu navrhl předchůdce ministra pro místní rozvoj Petra Lachnita Jaromír Císař.
"Už za pár let nebudou pod vašimi okny projíždět kamiony a znečišťovat vám vzduch, protože jsem právě rozhodl o tom, kudy povede obchvat města," vzkázal Plzeňanům v září 1999 Císař.

Rozhodnutí soudu zpochybnily obce Štěnovice a Útušice, desítky vlastníků pozemků a dvě občanská sdružení. Nesouhlasí s trasou, jež by měla procházet vrchem Val u Štěnovic. Jestliže soud dá opůrcům trasy za pravdu, investor nebude moci získat další stavební povolení.

"Pokud bude výrok soudu příznivý, mohlo by se po dálnici kolem Plzně jedit nejdříve v letech 2004 - 2005," prohlásil po slavnostním zahájení stavby části obchvatu Petr Laušman.

Ministrům se zdržování stavby nelíbí
Ministr dopravy Jaromír Schling doufá, že se ještě letos podaří odstartovat stavbu z druhého konce obchvatu v úseku Ejpovice - Štěnovice. "Obchvat Plzně je špatným příkladem toho, jak někteří lidé bez jakékoliv zodpovědnosti dokáží zastavit stavbu. Přitom upozorňuji, že se nejedná o spor mezi investorem a ministertvem životního prostředí," uvedl Jaromír Schling.

Ministr pro místní rozvoj Petr Lachnit odmítl spekulovat, jaké šance bude mít příští týden u Vrchního soudu schválená delší trasa. "Nerad bych jednání soudu jakkoliv ovlivňoval," sdělil Lachnit. Ministr považuje desetileté spory o trasu dálnice kolem Plzně za důsledek především nedokonalého zajištění institutu veřejného zájmu v České republice. "Poučení vidím především v tom, že musíme institut veřejného zájmu, kterým například stavba dálnice je, posílit, abychom jej dokázali účinně hájit," konstatovla Lachnit. 

Primátor Plzně Jiří Šneberger označil zahájení stavby pouze za první krok. "Pádný důvod k oslavě bude teprve až první řidič projede po celém obchvatu Plzně," řekl primátor.

Děti Země demonstrovaly
Slavnostní start stavby si nenechali ujít ani ekologičtí aktivisté ze sdružení Děti Země, kteří při poklepávání symbolického základního kamene rovinuli transparent s nápisem Vítáme stavbu kratší trasy obchvatu. "Tenhle úsek pořád ještě vyhovuje oběma variantám obchvatu," vysvětlila jedna z aktivistek. Adéla Kubíčková z Dětí Země prohlásila, že pokud přístí týden soud rozhodne ve prospěch delší trasy, nebudou Děti Země stavbě dálnice bránit. "My jsme připraveni verdikt soudu respektovat, ať už bude jakýkoliv," dodala Kubíčková.

Spory o dálnici trvají deset let
Spory o trasu dálnice D5 kolem Plzně se táhnou zhruba deset let. Na začátku devadesátých let schválila česká vláda Petra Pitharta trasu, která měla protnout okraj západočeské metropole mezi jejími částmi Černice a Bručná.

Později však kabinet Václava Klause především kvůli protestům představitelů města rozhodnutí změnil a schválil delší variantu. Ta v důsledku toho v nejspornějším úseku opustila katastr města a přiblížila se k obci Štěnovice.

Dotčené obce, majitelé pozemků a občanská sdružení se však postavili proti. Územní rozhodnutí pak odpůrci delší trasy napadli u Vrchního soudu, který v srpnu roku 1997 řekl, že územní rozhodnutí nebylo vydáno v souladu se zákonem.

Ministerstvo životního prostředí se po roce 1998 postavilo za stavbu takzvané kombinované varianty. Při zmíněném řešení navrhlo využít okrajových částí delší varianty a v nejspornějším úseku vést dálnici po kratší trase blíže k Plzni.

V roce 1999 však ministerstvo pro místní rozvoj znovu potvrdilo územní rozhodnutí na delší trasu. Její odpůrci znovu podali žalobu k Vrchnímu soudu. Jedním z nejspornějších momentů kauzy je přitom fakt, že investor stavby dodnes nezískal od ministerstva životního prostředí souhlas k zásahu do takzvaného významného krajinného prvku vrchu Val u Štěnovic. Na chybějící rozhodnutí upozornil Vrchní soud už v roce 1997.

Ministr pro místní rozvoj Petr Lachnit oficiálně zahájil poklepáním na základní kámen výstavbu části dálničního obchvatu Plzně v úseku Sulkov - Útušice. Na budovaném úseku obchvatu, jehož výstavba přijde přibližně na 2,5 miliardy korun, by se mělo začít jezdit v polovině roku 2003 (19. března 2001).

Autoři: ,

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

Nahradit cihlu fošnou. Stavaři hledají cestu, jak stavět vyšší dřevostavby

23. května 2024

Premium V cizině je běžné, u nás stále ještě mimo hlavní stavební proud. Dřevo jako stavební materiál...

Ruský plyn nepoznáme. Je to mišmaš molekul, říká šéf Pražské plynárenské

23. května 2024

Konec plynu v Čechách nehrozí, alespoň ne v brzké době. Cena této komodity se ustálila, navíc se...

Bruselizace města neklapla. Unie se zbavuje desítek budov, čeká je proměna

22. května 2024

Evropská unie se rozhodla prodat svých třiadvacet kancelářských budov v Bruselu, majitelem se stal...

Pixar bude propouštět. Místo streamovacích služeb zacílí opět na filmy

22. května 2024

Americké filmové studio Pixar propustí desítky zaměstnanců. Dceřiná společnost The Walt Disney...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...