Tisíce věřících v březnu proudily na západní předměstí Bombaje, kde z nohou Ježíše na kříži začaly padat kapky vody. Poutníci ji pili v naději, že má léčivé účinky. Předseda Indického racionalistického svazu Sanal Edamaruku ale zjistil něco jiného.
Po prozkoumání místa zázraku objevil prosakující odpad z toalet, "zázračná voda" byla tedy ve skutečnosti nebezpečná. "Je to případ falešného zázraku," řekl Edamaruku ve svém domě v hlavním městě Dillí. "A jakýkoli falešný zázrak má za cíl získat peníze a moc," dodal.
Boj s pověramiIndický racionalistický svaz vznikl v roce 1949 a v současnosti má podle svého předsedy více než 100 tisíc stoupenců. Jeho cílem je postavit vědeckou argumentaci proti pověrám, což je mise, které šestapadesátiletý Edamaruku zasvětil celý život. V posledních třech desetiletích odhaloval falešné zázraky po celé Indii, stejně jako podvodné guru či mystiky a mistry jógy. |
Rozčilené náboženské skupiny ho ale obvinily, že šíří "protikatolický jed", a už v Bombaji podaly žalobu. Edamaruku by mohl v případě odsouzení na základě indického zákona o rouhání strávit až tři roky za mřížemi.
Jsem jako Rushdie, tvrdí šéf skeptiků
Indie patří k rychle se ekonomicky rozvíjejícím zemím a oficiálně je sekulární. V zemi převažuje hinduismus, po jehož boku ale existuje celá škála dalších náboženství a náboženských praktik.
Edamaruku považuje žalobu indických katolíků za příležitost, jež by mohla znamenat změnu indického zákona proti rouhání. Ten "zakazuje úmyslné a zlovolné činy, jejichž cílem je pobouřit náboženské cítění jakéhokoli druhu urážkou náboženství nebo víry".
To je ovšem formulace, která podle Edamarukua protiřečí svobodě projevu. Edamaruku přirovnal reakci katolíků k případu spisovatele Salmana Rushdieho. Jeho kniha Satanské verše z roku 1988 zůstává v Indii zakázaná za údajnou urážku islámu. Letos v lednu Rushdie odvolal svou účast na literárním festivalu v Indii kvůli výhrůžkám smrtí a protestům.
"Mám pocit, jako by tu existovaly dvě Indie," řekl Edamaruku AFP. "Jedna je v jednadvacátém století, pokroková, moderní a vědecká, a ta druhá zůstává v 17. století a táhne nás zpátky do středověku netolerance, předsudků a pověr."